همشهری آنلاین: با وخیم شدن مناسبات پاکستان با افغانستانف پاکستان فشار بر پناهجویان افغان را افزایش داده است به طوری که اعلام شده دولت پاکستان قصد دارد بیش از دو میلیون پناهجوی افغان را اخراج کند.

پاکستان دو میلیون پناهجوی افغان را اخراج می‌کند

به گزارش دويچه وله، دولت پاکستان اعلام کرد که بیش از دو میلیون پناهجو و پناهنده‌ی تبعه افغانستان باید تا دو ماه دیگر پاکستان را ترک کنند و به کشور خود برگردند.

در آغاز ماه ژانویه کابینه پاکستان تصویب کرد که برای افغان‌های مقیم کشور تنها تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) جواز اقامت صادر می‌شود.

پس از انقضای این فرصت، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان، اعلام کرد که به افغان‌های مقیم پاکستان تا ۶۰ روز فرصت داده می‌شود تا به کشور خود برگردند.

به گفته محافل سیاسی و رسانه‌های جمعی پاکستان، سختگیری دولت علیه آوارگان افغان به این خاطر است که به ظن سازمان‌های اطلاعاتی، در میان پناهجویان، افراد وابسته به گروه‌های افراطی تروریستی وجود دارند.

از زمان جنگ داخلی افغانستان در اوایل ۱۹۸۰ تا کنون، میلیون‌ها افغان از کشور خود گریختند و به پاکستان پناه بردند.

در سال‌های اخیر که روابط دو کشور تیره شده، پاکستان فشار بر پناهجویان افغان را بالا برده است. در سال ۲۰۱۶ دولت پاکستان حدود یک میلیون پناهجوی افغان را از کشور اخراج کرد.

به خاطر بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان، پناهجویان افغان مایل به بازگشت به کشور خود نیستند و مأموران پاکستان برای اخراج آنها به فشار متوسل می‌شوند.

دولت افغانستان و پشتیبان اصلی آن امریکا، دولت پاکستان را به حمایت از بنیادگرایان طالبان متهم می‌کنند.

در همین رابطه اخیرا دونالد ترامپ دولت پاکستان را متهم کرد که در مقابله با تروریسم "هیچ اقدام مؤثری" انجام نداده است.

کد خبر 397197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha