همشهری آنلاین: طبق نتایج یک مطالعه جدید، نرخ بقاء سرطان در سراسر جهان در حال بهبود است اما این روند بهبود در کشورهای فقیر کمتر از کشورهای ثروتمند است.

نرخ بقاء ناشی از سرطان در دنیا متفاوت است

به گزارش خبرنگار مهر، محققان بریتانیایی در این مطالعه داده‌های مربوط به سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ را بررسی کردند تا نرخ بقاء ۵ ساله سرطان را در بین ۳۷.۵ میلیون کودک و فرد بزرگسال مبتلا به یکی از ۱۸ نوع سرطان شایع ارزیابی کنند. این بیماران از ۷۱ کشور جهان بودند.

محققان بعد از در نظر گرفتن برخی فاکتورها دریافتند نرخ بقاء اکثر سرطان‌های مورد مطالعه در طول مدت ۱۵ سال همواره در کشورهای ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، فنلاند، نروژ، ایسلند و سوئد بالا بوده است.

اما در کشورهای فقیرتر این نرخ پایین‌تر بوده است.

به عنوان مثال در بین زنان مبتلا به سرطان سینه در ایالات متحده و استرالیا بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، نرخ بقاء ۵ ساله بیش از ۹۰ درصد بود درحالیکه در هند این رقم تنها ۶۶ درصد بوده است.

نرخ بقاء تومور مغزی در کودکان در بسیاری از کشورها بهبود یافته است، اما نرخ بقاء ۵ ساله در دانمارک و سوئد (حدود ۸۰ درصد) در مقایسه با مکزیک و برزیل (کمتر از ۴۰ درصد) دو برابر بیشتر است.

با وجودی که سرطان‌های مرگباری نظیر ریه و کبد همچنان نرخ بالای در همه کشورهای جهان دارند، اما نرخ بقاء در چندین کشور بهبود یافته است.

نرخ بقاء ۵ ساله برای سرطان کبد در برخی کشورها همچون کره جنوبی، سوئد، پرتغال، و نروژ بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است. در مورد سرطان ریه هم نرخ بقاء در ۲۱ کشور همچون بریتانیا، چین، ژاپن، و کره جنوبی بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

میشل کلمن، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «علیرغم بهبود در آگاهی، خدمات دهی و درمان، سرطان همچنان بیش از ۱۰۰ هزار کودک را در جهان در سال می‌کُشد.»

کد خبر 397237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha