همشهری آنلاین: با وجود نامزد شدن فیلم جنگی کریستوفر نولان در هشت رشته، افشای نادیده گرفتن حقوق زندانی‌ها در روند تولید «دانکرک» ممکن است به بهای از دست رفتن امیدهای این پروژه در نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار شود.

دانکرک

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، رئيس يكي از سازمان‌هاي حقوق بشري به تازگي از سوء استفاده تهيه‌كنندگان «دانكرك» از توان زندانيان براي بافتن طناب‌هاي مورد نياز صحنه اين فيلم به شدت انتقاد كرده است. ماجرا هم پس از انتشار كتاب «دانكرك: تاريخچه پشت يك فيلم بزرگ» فاش شد كه در آن جوزف لوين تاريخ‌دان با گري فتيس، طراح صحنه فيلم به گفتگو نشسته است.

ضربه‌گيرهاي بزرگ روي كشتي‌ها امروز توپ‌هاي لاستيكي هستند اما در گذشته از طناب براي گرفتن ضربه به كشتي استفاده مي‌شد و تهيه‌كنندگان و گروه صحنه «دانكرك» 10 طناب بزرگ براي اين كار نياز داشتند. به همين دليل يك نفر از گروه توليد فيلم سراغ زنداني‌ها رفت و آنها با كمترين دستمزد طناب‌هاي مورد نياز طراحان صحنه را بافتند. اين‌گونه بود كه استفاده از نيروي كار ارزان هزينه توليد را به شدت در اين بخش پايين آورد.

حالا پل رايت، مدير مركز دفاع از حقوق بشر آمريكا معتقد است همين سوء‌استفاده مي‌تواند و بايد بخت «دانكرك» را براي درخشيدن در مراسم اسكار به كمترين حد برساند. از سوي ديگر، به نظر مي‌رسد كار بافتن طناب‌ها در فرانسه انجام شده و اگر اينطور باشد، گروه‌هاي حقوق بشر آمريكايي نمي‌توانند درباره آن ادعا كنند. چرا كه كار اجباري براي تنبيه زندانيان در ايالات متحده قانوني و مجاز و در زندان‌هاي فرانسه از سال 1987 غيرقانوني است.

زندانيان فرانسوي معمولا مشكلي براي كار كردن ندارند اما نوع كار و ميزان دريافتي آنها بايد در يك قرارداد قانوني قيد شده باشد. سال 2012 گزارشي از وضعيت زنداني‌ها در فرانسه منتشر شد كه نشان مي‌داد آنها به شدت از دستمزد كم ناراضي هستند و شرايط خود را با برده‌داري مقايسه مي‌كنند.

«دانكرك» با هشت نامزدي پس از 13 نامزدي «شكل آب» و بالاتر از «سه بيلبورد بيرون ابينگ، ميزوري» قرار دارد. «رشته خيال» و «سياه‌ترين ساعت» هر كدام با شش و «ليدي برد» با پنج نامزدي در رده‌هاي بعد پراميدترين فيلم‌هاي اسكار 2018 ايستاده‌اند.

کد خبر 397321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha