همشهری‌آنلاین: پنتاگون در رد اظهارات روس‌ها درباره مجهز کردن مخالفان سوری به موشک‌های زمین به هوا توسط آمریکا اظهار داشت، واشنگتن هم‌پیمانان خود در سوریه را به سلاح‌های زمین به هوا مجهز نکرده و اطلاعات در زمینه ساقط‌شدن جنگنده‌ روسیه با یک موشک دوش‌پرتاب را بررسی خواهد کرد.

اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون به نووستی روسیه گفت: آمریکا بر جنگ با داعش در کنار هم‌پیمانان خود در سوریه متمرکز است و به هیچ یک از نیروهای هم‌پیمانش در سوریه موشک زمین به هوا نداده و نخواهد داد.

پاهون خاطرنشان کرد، عملیات نظامی تنها متمرکز بر داعش در شرق سوریه است. ما صحت و سقم این اظهارات درباره تضمین امنیت شرکای‌مان در ائتلاف را بررسی خواهیم کرد.

کارشناسان روس به سقوط جنگنده روسی با استفاده از موشک دوش‌‌پرتاب اشاره کرده و تاکید دارند، افسران روس می‌دانند که افراد شورشی در سوریه چنین سلاح‌هایی دارند و از طریق زرادخانه‌های ارتش سوریه و عراق دو نوع قدیمی از این سلاح‌ها یعنی "ایگلا" و "استرلا" را به چنگ آورده‌اند.

به گزارش ایسنا،از این رو خلبانان روس برای اجتناب از در تیررس قرار گرفتن این موشک‌ها و سامانه‌های مذکور در ارتفاعات پایین پرواز نمی‌کنند.

اما کارشناسان می‌گویند، جنگنده روسي كه به‌تازگي ساقط شده در ارتفاعی بوده که این دو نوع موشک نمی‌توانستند به آن برسند و ترجیحا افراد مسلح از موشک دوش‌پرتاب "استینگر" استفاده کرده‌اند.

کارشناسان نظامی معتقدند، آمریکایی‌ها از مدتی پیش این سلاح‌ها را به کردهای سوریه و نیروهای موسوم به "ارتش آزاد سوریه" داده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد، خلبان جنگنده "سوخو ۲۵" که در ادلب سقوط کرد در پی درگیری‌اش با تروریست‌ها کشته شد.

این وزارتخانه افزود، اطلاعات اولیه اشاره دارد به این‌که این جنگنده از سوی افراد مسلح با استفاده از یک دوش پرتاب در جریان پرواز در منطقه‌ کاهش تنش در ادلب ساقط شده است.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد،۳۰ تروریست در حمله موشکی به منطقه‌ای که موشک به جنگنده روسیه در استان ادلب شلیک شده بود کشته شدند.

هیئت تحریر الشام (النصره سابق) مسئولیت ساقط کردن جنگنده روسیه در حومه جنوب شرقی ادلب را برعهده گرفت.

در این باره رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری گفته بود، جنگنده سوخوی ۲۵ منطقه سراقب را قبل از این‌که بر فراز شهرک معصران سقوط کند، هدف قرار داده بود. اخیرا محور سراقب در راستای جنگ علیه شورشیان شاهد عملیات گسترده بوده است.

عبدالرحمان گفت: خلبان جنگنده با چتر از جنگنده بیرون پرید اما شورشیان او را تعقیب کرده و توانستند او را بکُشند.

جنگنده‌های روسی و سوری از عصر جمعه ده‌ها حمله شدید را به منطقه سراقب داشته‌اند.

کد خبر 397337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha