همشهری آنلاین: اغلب مردم هر شکلات قهوه‌ای رنگی را کاکائو می‌دانند، در حالی که شکلات واقعی باید با استفاده از کره کاکائو درست شده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان تغذیه و همچنین پزشکان بر این عقیده‌اند که خوردن روزانه ۵۰ گرم شکلات تلخ می‌تواند برای بدن مفید باشد.

کاکائو به عنوان خوراکی انرژی‌بخش، شادی‌آفرین و تقویت‌کننده قلب شناخته می‌شود. در بعضی از مطالعات ثابت شده است کاکائو باعث کاهش فشار خون و تنظیم کلسترول بد در خون می‌شود. در بعضی از نقاط دنیا از کاکائو برای درمان طاسی، سوختگی، سرفه، خشکی لب‌ها و چشم استفاده می‌کنند. کاکائو انرژی‌بخش بوده و باعث از بین رفتن بی‌حالی، سختی‌های زایمان ، حاملگی و روماتیسم می‌شود.

کاکائوی خالص و تصفیه نشده اثر آنتی‌اکسیدانی قوی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان دارد، اما طی فرآیند شکلات‌سازی، مقدار زیادی از مواد آنتی‌اکسیدانی کاکائو از بین می‌رود. بنابراین می‌توان گفت شکلات تهیه شده از کاکائو به دلیل انجام فرآیند در کارخانه خواص مفید دانه کاکائوی خالص را ندارد.

حمیدرضا منصور شانجانی کارشناس این حوزه، می گوید: شکلاتی که با کره کاکائو درست نشده باشد، نمی‌توان آن را شکلات واقعی تلقی کرد. زیرا، مردم چنین تصور می‌کنند که هر شکلات قهوه ای رنگی کاکائو است. در حالی که اینطور نیست و ما باید این واقعیت را برای مردم بازگو کنیم که شکلات واقعی با استفاده از کره کاکائو درست می‌شود.

وی با اشاره به قیمت گران کره کاکائو، می‌افزاید: کره کاکائو از درخت کاکائو به عمل می‌آید که تتها در خط استوا می‌توان درخت کاکائو را دید، در نتیجه تنها چند شرکت معتبر در دنیا هستند که این محصول را به عمل می‌آورند.

منصور شانجانی، از کره کاکائو به عنوان یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌های شناخته شده در جهان نام می‌برد و می‌گوید: این روغن از دانه کاکائو به عمل می‌آید که همان کره کاکائو است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرانه مصرف شکلات یا همان کاکائو در ایران خیلی پایین‌تر از سرانه جهانی است. این در حالی است که مصرف شیرینی که حاوی چربی و شکر زیادی است، در کشور بیشتر از شکلات است.

آمارها نشان می‌دهد سرانه مصرف شکلات در جهان بیشتر از ۶ کیلوگرم است، در حالی که این سرانه در ایران کمتر از ۳ کیلوگرم است.

ابراهیم منصور شانجانی، تولید کننده شکلات با اشاره به نقش شکلات در سلامت افراد، می‌گوید: یکی از موضوعات مورد توجه در صنعت شکلات سازی کشور، استفاده از ویتامین‌های غنی شده در ساخت شکلات است. این نوع شکلات‌ها می‌تواند برای دانش ‌موزان خیلی مفید باشد.

وی در ارتباط با استفاده از برچسب راهنمای تغذیه بر روی محصولات غذایی و خوراکی، می‌افزاید: شاید استفاده از این برچسب منجر به کاهش فروش برخی محصولات حاوی نمک، شکر و روغن بالا شود، اما به نظر من اقدام خوبی است که سازمان غذا و دارو انجام داده است. زیرا، انتخاب را برای مصرف کنندگان آسان‌تر می‌کند.

منصور شانجانی، بر ضرورت ترویج فرهنگ مصرف شکلات واقعی در کشور تاکید می‌کند و می‌گوید: مردم باید با شکلات واقعی آشنا شوند، چون برخی شکلات‌ها از جمله آن دست از شکلات‌های خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، با استفاده از روغن پالم تهیه شده‌اند. زیرا، قیمت کره کاکائو چند برابر قیمت پالم است.

کد خبر 397338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha