همشهری‌آنلاین: دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از اقدام ترکیه در کشتار آوارگان سوری که تلاش می‌کنند با عبور از مرزها خود را به ترکیه برسانند، از این کشور خواست بازگرداندن اجباری آنها به سوریه را متوقف کرده و مرزها را به روی آنها باز کند.

 دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد ترکیه در هدف قرار دادن آوارگان سوری اعلام کرد، در تیراندازی‌های گارد مرزی ترکیه در چند ماه اخیر ۱۰ تن کشته شدند.

سازمان ملل با اشاره به این‌که نیروهای دولت سوریه از دسامبر وارد درگیری‌هایی با نیروهای هیات تحریر الشام (النصره سابق) و دیگر گروه‌ها شده‌اند، اعلام کرد، بیش از ۲۷۲ هزار تن از درگیری‌ها در استان ادلب در شمال غرب سوریه گریخته‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی،در بیانیه این سازمان حقوقی آمده است، نیروهای گارد مرزی ترکیه در مرزهای دو کشور به شکل بی‌هدف تیراندازی می‌کنند و پناهجویان سوری که قصد عبور از مرزها به سوی خاک ترکیه را دارند، به صورت دسته‌جمعی باز می‌گردانند.

در این بیانیه به نقل از لما فقیه، معاون مدیر بخش خاورمیانه این سازمان بیان شده است، سوری‌های فراری که به دنبال امنیت و پناهندگی خود را به مرزهای ترکیه رسانده‌اند، دوباره به دلیل تیراندازی‌های نیروهای گارد مرزی ترکیه و بدرفتاری‌های آنها مجبور به بازگشت می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از پناهجویان سوری که در ماه‌های مه و دسامبر ۲۰۱۷ موفق به عبور از مرزها شدند، اعلام کرد، گارد مرزی ترکیه به سوی آنها تیراندازی کرده و آنها را کتک زده، بازداشت کرده و کمک‌های پزشکی را از آنها دریغ کردند.

این سازمان  به نقل از ۱۳ پناهجو از کشته شدن ۱۰ تن از جمله یک کودک در تیراندازی نیروهای گارد مرزی ترکیه خبر داد.

دیده‌بان حقوق بشر بدرفتاری با هیچ پناهجویی را مجاز ندانست و تاکید کرد، دولت ترکیه باید دستور العمل‌های یکپارچه‌ای را برای گارد مرزی در تمامی نقاط عبوری مبنی بر عدم استفاده از سلاح‌های کُشنده علیه پناهجویان صادر کند.

آوارگان سوری پیش از رسیدن به مناطق امن سفر خطرناکی را پشت سر می‌گذارند و مبالغ زیادی را برای رفتن به ترکیه به قاچاقچیان می‌پردازند که گاهی تا ۸۰۰۰ دلار برای هر نفر می‌رسد.

ترکیه از حدود هفت سال قبل تاکنون میزبان بیش از سه میلیون پناهجوی سوری بوده است اما اکنون تلاش می‌کند این آوارگان را به اردوگاه‌هایی واقع در مرزهای سوریه منتقل کند.

لبنان نیز میزبان بیش از یک میلیون پناهجو و اردن میزبان حدود ۶۳۰ هزار پناهجوی سوری است که نامشان به ثبت رسیده است.

کد خبر 397348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha