مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیستم جولای ۱۹۶۹ روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ بشر محسوب می‌شود، روزی که فضانوردان ماموریت آپولو روی سطح ماه فرود آمدند و جهشی بزرگ برای بشریت انجام دادند.

ماه

براساس گزارش ساينس الرت، در ميان اين تاريخ سرنوشت‌ساز و دسامبر 1972، ناسا بارها و بارها به ماه بازگشت و محدوديت سفرهاي فضايي را با ماموريت‌هاي پي‌در‌پي مورد آزمايش قرار داد، اما آنچه زياد درباره اين ماموريت‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد، وسايلي است كه از آنها روي ماه به جا مانده‌است.

ناسا طي 6 ماموريتي كه به سطح ماه انجام داده،‌ 809 جسم را روي سطح ماه رها كرده است و ليستي دقيق از اين اشيا نيز وجود دارد. اين اجسام در كنار بقاياي به جا مانده از برنامه ماه روسيه، 187 هزار و 400 كيلوگرم زباله انساني روي سطح مريخ ايجاد كرده‌اند.

اگرچه برخي از اين بقايا تجهيزات علمي مهمي به شمار مي‌روند، اما زباله‌هاي زيادي نيز در ميان آنها وجود دارند. در ميان اشياء مهمي كه ناسا روي ماه جا گذاشته، مي‌توان به 6 فرودگر ماه اشاره كرد كه هريك 15200 كيلوگرم وزن داشته‌اند. 6 پرچم آمريكا، چهار آينه بازتابي، 96 كيسه فضولات انساني، دو توپ گلف كه آلن شپارد فضانورد ماموريت آپولو 14 آنها را پرتاب كرد، يك جفت ناخن‌گير، يك سلفي از فضانورد جيمز آيروين و 100 اسكناس دو دلاري از ديگر اقلام به جا مانده روي سطح ماه هستند.

اسكناس‌ها خود داستاني جالب دارند:جيمز آيروين و ديو اسكات دو فضانورد ناسا تصميم مي‌گيرند اسكناس‌ها را با خود به ماه برده و در سطح ماه آنها را امضا كنند و پس از بازگشت به زمين اسكناس‌ها را با قيمتي بالا به حراج بگذارند، اما متاسفانه يك بخش از ماجرا درست از آب در نيامد و آنها فراموش كردند اسكناس‌ها را با خود به زمين بازگردانند.

با توجه به تنوع اقلام به جامانده روي ماه،‌نسل بعدي انسان‌هايي كه به اين قمر قدم خواهند گذاشت علاوه بر چشم‌انداز زيبايي كه از زمين خواهند داشت، مي‌توانند موزه‌اي تاريخي از فعاليت‌هاي انساني را نيز مشاهده كنند.

کد خبر 397373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha