دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان حیات‌وحش هشدار داده‌اند خرس‌های قطبی که شکار اصلی آنها فُک است به سختی می‌توانند این حیوانات را یافته و صید کنند و مشکل کمبود شکار برای آنها جدی است.

دردسر خرس‌های قطبی برای یافتن شکار کافی

به گزارش ایسنا، همچنین از آنجا که گرمایش جهانی نیز باعث افزایش سوخت و ساز بدن خرس‌های قطبی شده این مشکل حادتر به نظر می‌رسد.

در این مطالعه که در مجله ساینس منتشر شده، ۹ خرس قطبی ماده در طول فصل بهار که معمولا فصل تغذیه اولیه این جانوران است در دریای بوفورت که به اقیانوس منجمد شمالی راه دارد تحت تعقیب قرار گرفتند.

کارشناسان دریافته‌اند که سوخت و ساز خرس‌های قطبی نسبت به تخمین‌های قبلی، ۱.۶ برابر بیشتر است. پنج قلاده از این خرس‌ها، طی ۸ تا ۱۱ روز با کاهش شدید وزن رو به رو شدند چرا که قادر به یافتن شکار کافی برای تامین انرژی مورد نیاز خود نبوده‌اند. چهار قلاده دیگر نیز با کاهش ۱۰ درصدی ذخایر چربی خود مواجه شده‌اند در حالی که یکی از این خرس‌ها به تحلیل عضلانی نیز مبتلا شده است.

این تحقیقات از ابتدای آوریل تا ژوئیه، دوره‌ای که این خرس‌ها بیشترین شکار و ذخیره چربی را دارند، صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعات قبلی، کارشناسان تصور می‌کردند که خرس‌های قطبی می‌توانند با کاهش سوخت و ساز بدن خود در صورت نیافتن شکار کافی، انرژی مورد نیاز خود را ذخیره کنند. اما اکنون با تحقیقات جدید مشخص شد این اطلاعات اشتباه بوده‌اند و این جانوران به مقادیر بسیار بیشتری از انرژی نسبت به تصورات قبلی و شکار بیشتر فُک‌ها نیاز دارند. سرعت گرم شدن قطب شمال دو برابر مناطق دیگر زمین است و ذوب شدن یخ‌ها خرس‌های قطبی را برای شکار وعده‌های اصلی خود که فُک‌های جوانند، وادار به طی مسافت‌های طولانی می‌کند. فراوانی یخ دریاها در سراسر قطب شمال با سرعت ۱۴ درصد در هر دهه رو به کاهش است که موجب کاهش دسترسی خرس‌های قطبی به شکارشان می‌شود.

بر اساس داده‌های سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS)، بقای خرس‌های قطبی در دهه گذشته رو به کاهش بوده و جمعیت این جانوران در این مدت حدود ۴۰ درصد ریزش داشته است.

این تحقیقات در مورد سوخت و ساز خرس‌های قطبی با نصب قلاده‌های ردیاب که مکان و میزان فعالیت آنها را ثبت و فیلم‌هایی از آنان را ضبط می‌کند و همچنین مورد آزمایش قرار دادن نمونه‌های خون و ادرار این جانوران طی چند هفته، انجام شده است.

کد خبر 397375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha