دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تبریز هنوز از فرصت گردشگری‌اش به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی استفاده نکرده است

تبریز

یک‌ماه از شروع سال جدید میلادی و آغاز میزبانی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در این سال سپری شده است.

هرچند تبريز با آثار تاريخي، بناها، غذاها و جاذبه‌هاي گردشگري خود انتخاب خوبي براي پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي در سال ٢٠١٨ به شمار مي‌رود

ولي جاي خالي زيرساخت‌هاي ميزباني از گردشگران و عدم برنامه‌ريزي‌هاي مناسب، از همان ابتدا چشم‌انداز اين رويداد را غبارآلود نشان می‌داد. تبريز ديار شعر و ادب، فرهنگ و تاريخ، رنگ و لعاب و هزاران شگفتي ديدني است.

بازار تاريخي این شهر با تيمچه‌ها و سراهاي مختلف كه گنجينه و ميراث جهاني يونسكو به شمار مي‌رود، از خانه تاريخي «علي‌مسيو» گرفته تا خانه «ارفع‌الملك» كه امروز برخي كاربري موزه دارند و برخي ويرانه‌هاي به حال خود رها شده‌اند، همه و همه ظرفیت‌های خوب گردشگری هستند.

زيبايي و پاكيزگي شهري، آب‌وهواي مناسب و نسيم‌هاي مدام، شايد همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا تبريز ٢٠١٨ به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي رقم بخورد، اما تمام اين‌ها فقط يك روي سكه است.

روي ديگر سكه تبريز ٢٠١٨، مصائب بزرگي است كه تبريزي‌ها هر روز از كنار آن‌ها رد مي‌شوند. تبريز در حالي به عنوان پايتخت گردشگري انتخاب شده كه يك بيل مكانيكي با قدرت تمام به جان آثار تاريخي و نقاط مهم گردشگري تبريز افتاده است و داشته‌هاي اين كهن شهر را از بين مي‌برد.

در ميان هياهوهاي تبريز ٢٠١٨ بود كه همجوار با ارگ «عليشاه» تبريز- بنايي كه در سال ١٣١٠ در فهرست آثار ملي ثبت شده- بدون حفظ هيچ حريم و استانداردي طرح ساخت پاركينگ طبقاتي كليد زده شد كه براي در امان ماندن از موج اعتراض‌هاي مردمي، به طور شبانه عمليات خاكبرداري از محوطه ارگ‌تبريز انجام شد.

يك سال قبل از آن هم موضوع گازكشي در «مسجد كبود» تبريز كه به فيروزه جهان اسلام مشهور است، با انتقادها و واكنش‌هاي شديد مردمي همراه شد.

هرچند اين واكنش‌ها به مسئولان كشوري هم كشيده شد ولي هيچ‌كدام از اين اعتراض‌ها مورد توجه قرار نگرفت و حالا لوله‌هاي گازكشي روي ديوارهاي قديمي فيروزه تبريز دهن‌كجي مي‌كنند.

جنبه كمدي ماجرا دقيقا همين‌جاست؛ شهري كه به عنوان پايتخت گردشگري انتخاب مي‌شود، در تخريب تاريخ و تمدن كهن خود پيشروي مي‌كند.

از سوی دیگر، نگاهی به ظرفیت‌ هتل‌ها و زیرساخت‌های شهری نشان می‌دهد تبریز در این زمینه هم بضائت چندانی ندارد و در شرایط عادی هم تابستان‌ها به سختی می‌توان در هتل‌های تبریز اتاق خالی پیدا کرد و مسافران مجبور به چادر زدن در پارک‌های شهری هستند.

این در حالی‌است که خانه‌های تاریخی پر شماری در این شهر هستند که بی‌توجه رها شده‌اند؛ خانه‌هایی که می‌توانستند حالا در تبریز 2018 به عنوان مراکز اقامتی معرفی شوند.

در این میان مسئولان استانی و شهری همچنان چشم روی این فرصت مهم گردشگری بسته‌اند.

هرکدام دیگری را مسئول و متولی تبریز 2018 می‌داند و مسئولیت آمادگی برای این رویداد بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری تبریز رد و بدل می‌شود.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 397390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha