مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ‌نورد کنجکاوی پس از ۱۸۵۶ روز مریخی قدم زدن در میان طلوع‌های آبی‌رنگ، تپه‌های شنی و قمرهای کوچک و کم‌فروغ مریخی،‌ در کنار بستر دریاچه‌ای قدیمی متوقف شد

مریخ

تا نگاهی به سفر پنج ساله‌اش بیاندازد.

براساس گزارش واشنگتن‌پست،‌ ناسا به مناسبت پنجمين سالگرد سفر ماجراجويانه اين روبات مريخي روي سياره سرخ،‌عكسي تركيبي و پانوراما را از چشم‌انداز كنجكاوي از مريخ در ماه اكتبر منتشر ساخت.

در اين تصوير،‌از پايين‌ترين دامنه‌هاي كوه شارپ تا بستر حفره‌اي در فاصله 18 كيلومتري از مريخ‌نورد، نقطه فرود كنجكاوي روي مريخ، ديده مي‌شود.

کنجکاوی

كنجكاوي، پيچيده‌ترين ابزار ناسا روي مريخ كه از مته حفاري، آزمايشگاه و ليزر برخوردار است، گاه موجب نااميدي افرادي شده‌است كه در انتظار بررسي اطلاعات گرد‌آوري شده توسط تجهيزاتش هستند. اين نقد تا حدي پيشرفته كه حتي گروهي از محققان ناسا كنجكاوي را به روباتي توصيف كرده‌اند كه بيش از انجام مطالعات علمي به نظاره مناظر اطراف مي‌پردازد.

با اين‌همه كنجكاوي در طول ماموريتش مريخ را براي عموم مردم به مكاني حقيقي تبديل كرد و با اطلاعاتي كه گرد‌آوري كرد نشان داد مريخ زماني سياره‌اي زيبا با رودها و درياچه‌هاي پرآب بوده‌است.

از نقطه‌اي كه كنجكاوي عكسبرداري اين پانوراما را آغاز كرده‌است،‌ تپه‌هاي بگنولد نيز ديده مي‌شود كه كنجكاوي چند ماه پيشتر از آنها عبور كرده‌بود. اين تپه‌ها يكي از اصلي‌ترين موانع ميان كنجكاوي و مقصد نهايي‌اش كوه شارپ بودند. كنجكاوي در حين عكسبرداري از اين تپه‌ها چند سلفي نيز از خود ثبت كرد.

کنجکاوی

در مسير سفرش به كوه شارپ، كنجكاوي تصويري خيره كننده را نيز از طلوع آبي رنگ خورشيد ثبت كرد كه شايد ارزش علمي چنداني نداشته‌باشد اما بهت بسياري از زمينيان را برانگيخت. از ديگر صحنه‌هاي جالب توجهي كه كنجكاوي در طول اين پنج‌سال فعاليت مشاهده كرده‌است،‌عبور قمر فوبوس از برابر خورشيد بوده‌است.

مریخ

دانشمندان در ابتدا و پس از فرود كنجكاوي روي مريخ اميدوار بودند كنجكاوي بتواند خود را تا پايان همان سال به پايه كوه شارپ برساند، اما اين روبات ماه‌ها را در اطراف منطقه فرودش سپري كرد و پس از آن بود كه سفر طولاني‌اش را به كندي آغاز كرد. در طول اين سفر و در حين عبور از روي تپه‌ها،‌كنجكاوي بارها و بارها متوقف شد  تا از صحنه‌هاي اطرافش عكسبرداري كند،‌از اين رو است كه مي‌گويند اين روبات نيمي از وقتش را به خوشگذراني و نيمي ديگر را ره برسي‌هاي علمي مي‌گذراند.

کد خبر 397481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha