همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار شورا از بودجه شهرداری بیشتر بود، گفت: می‌توان هزینه‌ها را بیشتر کاهش داد و انضباط مالی موسسات وابسته به شهرداری را افزایش داد.

میرلوحی

به گزارش ایلنا، لایحه بودجه پیشنهادی سال 97 شهرداری تهران هفته گذشته توسط شهردار به اعضای شورای شهر ارائه شد تا مدیریت شهری جدید برای آینده پایتخت تصمیم بگیرد.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص بودجه پیشنهادی شهرداری تهران آن را نسبت به بودجه سال 96 متفاوت دانست و نکات مثبت و منفی آن را برشمرد.

میرلوحی با اشاره به پیشنهادات و اولویت‌هایی که در قالب لایحه در خصوص بودجه 97 توسط شورا به شهرداری ارائه شده بود، گفت: در آن لایحه اولویت‌های بودجه براساس اصول شورای پنجم مشخص شد و بر روی اصولی همچون محفوظ شدن و حذف رانت و مشارکت تاکید شد. هرچند بودجه‌ای که شهرداری ارائه داد از سال 97 متفاوت بود، اما حقیقتاً انتظارات ما بیشتر است و تغییرات باید گسترده‌تر باشد.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که در چه حوزه هایی باید تغییرات گسترده تر شود، افزود: در سقف بودجه تورم نادیده گرفته شده و در هزینه‌ها 2.5 درصد کاهش پیش‌بینی شده است. به نظر من براساس برآورد فعلی می‌توان هزینه‌ها را بیشتر کاهش داد و صرفه‌جویی کرد. می‌توان با روش‌های نوین سرمایه‌گذاری هزینه‌ها را کاهش داده و سهم منابع پایدار را افزایش داد و در موسسات وابسته تنوع درآمد ایجاد کنیم. شاهد بودیم که بخش‌نامه اصلاح ساختار چقدر هزینه ها را کاهش داد و تصمیم‌گیری‌ها را آسان‌ و امکانپذیرتر کرد.

این عضو شورای شهر در خصوص موسسات وابسته به شهرداری که همواره از نظر مالی مورد انتقاد بوده‌اند، افزود: در مصوبه‌ای در سطح کمیسیون قرار شد؛ موسسات وابسته به شهرداری همه سطح‌بندی شوند و لااقل بودجه‌شان تا 10 درصد متعادل شود یعنی یا 5 درصد منابع‌شان پایدارتر و یا 5 درصد در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شود و این خود 10 درصد بودجه را متعادل‌تر خواهد کرد.

او ادامه داد: یا آنکه منابع 10 درصد اضافه شده و هزینه ها در این سطح باقی بماند اگر با این نگاه جلو رویم می‌شود بودجه را متعادل‌تر کرد.

میرلوحی که بارها در خصوص زیان‌دهی سازمان پسماند تذکر داده است در خصوص این سازمان تصریح کرد: من در صحن پیگیر این موضوع هستم و باید تحولی در خصوص جمع‌آوری و انتقال پسماند صورت بگیرد.

او با اشاره به اینکه بررسی‌ها ادامه دارد، نکات مثبت بودجه جدید را کاهش تعداد تبصره‌ها بیان کرد و پیشنهاد داد: با این حال باز هم جا دارد بودجه دقیق‌تر شود. خصوصاً در زمینه اطلاع رسانی و شفاف‌سازی اولویت‌ها باید دقیق‌تر مشخص شود و براساس برآورد اجمالی ما در حوزه شهر هوشمند شاهد تحول آنچنانی نبودیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در خصوص کمک‌های شهرداری به موسسات فرهنگی که تعدادشان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، گفت: مدیریت شهری گذشته فکر می‌کرده باید استقراض کند و در بخش‌های مختلف فرهنگی هزینه‌اش کند. متاسفانه این لیست مفصل است، گاهی این بخش‌ها بودجه مشخص شده در 12 ماه سال را در همان 5 ماه اول خرج و مصرف کرده‌اند و دربعضی مواقع مدیریت شهرداری گذشته چک هایی را واگذار کرده که موعدشان پس از رفتنشان از سر کار بوده است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه هنوز در بودجه ریز نشده‌ایم در خصوص این کمک‌های مالی گفت: با توجه به وضعیت مالی شهرداری در سال آینده نسبت به بودجه تصمیم می‌گیریم و اولویت ما ماموریت‌های اصلی شهرداری است و اینکه چقدر می‌توانیم به بخش های دیگر کمک کنیم بستگی به این مسئله دارد.

میرلوحی در انتها با تاکید بر اینکه رسانه ها باید روی بودجه کار کارشناسی صورت دهند، افزود: باید روی مسائلی همچون اجتناب از فعالیت‌های متفرقه، گردشگری، محیط‌زیست، توزیع عادلانه منابع و باغات بیشترکار شود. همچنین باید روی این مسئله که موسسات وابسته به شهرداری انضباط مالی بیشتر داشته باشند و منابع مالی‌شان شفاف‌تر باشد، بحث شود و اگر این صحبت‌ها صورت بگیرد بی‌تردید آثار خوبی روی بودجه به همراه خواهد داشت.

کد خبر 397510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha