همشهری آنلاین: رییس سازمان غذا و دارو از منتفی شدن حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC (بدون نسخه) خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا اصغری در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره حذف بیمه داروهای OTC گفت: در زمینه بحث حذف بیمه داروهای OTC، بیمه‌ها و شورایعالی بیمه تصویب کرد که پوشش بیمه‌ای این داروها حذف شود، اما برای ورود یا خروج دارویی از پوشش بیمه‌ای، هیات دولت باید مصوبه را تصویب کند. در این زمینه هیات دولت موضوع حذف پوشش بیمه‌ای داروهای OTC یا بدون نسخه را تصویب نکرد. بنابراین این موضوع منتفی شده است و قابل اجرا نیست.

وی افزود: ما به این دلیل از این طرح طرفداری کردیم که گفتیم می‌توان پول بیمه این داروها را که آسیبی به افراد وارد نمی‌کنند، ذخیره کرد و آن را برای بیماران خاص و حمایت بیشتر از داروهای آنها استفاده کنیم. به هر حال هیات دولت این طرح را تصویب نکرد و منتفی شد. اصغری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره ۴۰۰۰ میلیاردی که قرار بود برای پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شود، گفت: تاکنون از این ۴۰۰۰ میلیارد تومان، ۲۰۰۰ میلیارد تومان محقق شده است که از این ۲۰۰۰ میلیارد، ۴۰۰ میلیاردش از سوی بیمه سلامت بین تمام داروخانه‌ها پرداخت شده است؛ به طوری که بیمه سلامت تا پایان شهریور ماه ۹۶ را با همه داروخانه‌ها تسویه کرده است و امیدواریم تامین اجتماعی هم این کار را انجام دهد. البته در حال حاضر پرداخت بخشی از مطالبات، چرخه دارو را به راه انداخته است.

وی ادامه داد: ۱۶۰۰میلیارد تومان از این پول نیز برای پرداخت بدهی‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده است که برای مبنای ۶۰ درصد و ۴۰ درصد پرداخت شوند؛ یعنی ۶۰ درصد برای بدهی‌های دارویی و ۴۰ درصد برای پرداخت‌های تجهیزاتی پرداخت می‌شود. بنابراین دانشگاه‌ها در حال حاضر روزبروز پرداخت‌ها را انجام می‌دهند و موظفند این پول را فقط برای پرداخت این بدهی‌ها استفاده کنند. امیدوارم تا پایان این هفته این ۱۶۰۰ میلیارد تومان بین شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پرداخت شود و ۲۰۰۰ میلیارد دیگر نیز به زودی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه هر ماه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به مطالبات دارویی و تجهیزات پزشکی افزوده می‌شود، گفت: اگر زمان پرداخت‌ها به شهریور ماه ۹۶ برسد، از نظر ما خوب است و وجود چهار ماه تاخیر در پرداخت‌ها طبیعی است.

به گزارش ایسنا، دکتر اصغری در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب اسلامی شاهد شکل گیری نظامی مبتنی بر معیارها و شعارهای انقلاب اسلامی هستیم، گفت: یکی از این معیارها استقلال بود و ما خدا را شاکریم که این استقلال در حوزه غذا و دارو هم تا حد زیادی ایجاد شده است. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اغلب شرکت‌های دارویی شرکت‌هایی چند ملیتی بودند که با حضور خارجی‌ها اداره می‌شدند. اما در حال حاضر شرکت‌های دارویی کشور توسط داروسازان ایرانی اداره می‌شوند و توانستیم صنعت دارو را بچرخانیم؛ به طوریکه از نظر تعداد ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در کشور از طریق تولید داخلی تامین می‌شوند.

وی با اشاره به نقش مهم دارو در سلامت و تجارت گفت: خوشبختانه بازار دارویی ایران بازار خوبی است و در منطقه یکی از افتخارات‌مان این است که داروهای مورد نیازمان را در داخل کشور تولید می‌کنیم و این موضوع را مدیون دانشمندان و داروسازان کشور هستیم. امیدوارم در سایر حوزه‌ها مانند فرآورده‌های آرایشی - بهداشتی و صنایع غذایی که مقداری عقب هستیم، بتوانیم چنین دستاوردی داشته باشیم. در حال حاضر در حوزه آرایشی بهداشتی ۵۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که امیدوارم به تدریج این میزان افزایش یابد و بتوانیم تجربه موفق دارو را در تمام این حوزه‌ها پیش بریم.

اصغری ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد رقم ریالی بازار دارویی کشور به داروهای خارجی اختصاص دارد. حال برای همین چهار درصد، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزبری از کشور اتفاق می‌افتد. حال فکر کنید که اگر ۹۶ درصد مابقی هم داروی خارجی بود، چه ارزی از کشور خارج می‌شد. بنابراین تولید داخل این حجم از داروهای مورد نیاز کشور باعث افتخار است.

وی افزود: از طرفی در حال حاضر فرآورده‌های غذایی، گوشتی و ... در کشور تولید می‌شود، اما در زمینه مواد خام مانند روغن، شکر، چای، برنج و ... وارداتی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری داریم و امیدوارم بتوانیم در این زمینه‌ها هم به تولید داخل اکتفا کنیم. البته خوشبختانه محصولات و فرآورده‌های غذایی به میزان کافی در کشور تولید می‌شود و علاوه بر اینکه نیاز داخلی را رفع می‌کند، بخشی از آن هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود و امیدوارم بتوانیم بازارهای صادراتی را بیش از این فعال کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره بحث‌های مربوط به تجویز دارو، گفت: قطعا وظیفه درمان، با پزشک است و تجویز داروها هم از سوی پزشک انجام می‌شود. البته در داروهای OTC یا بدون نسخه اجازه داده شده که داروخانه‌ها هم آنها را توصیه کنند و مردم بتوانند آنها را بدون نسخه تهیه کنند، اما سایر اقلام دارویی حتما باید توسط پزشک تجویز شوند. در عین حال در سازمان غذا و دارو هم در راستای مصرف منطقی دارو اقداماتی در حال انجام است.

اصغری در پاسخ به سوالی درباره کمبود دارویی در کشور گفت: یکی از مواردی که سازمان غذا و دارو هر روز آن را رصد می‌کند، آمار کمبودهای دارویی در بازار است که در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۶۵ قلم کمبود دارو در بازار وجود دارد که رقمی قابل رفع است و چالش برانگیز نیست.

وی با بیان اینکه اقلام دارویی در سه گروه تقسیم می‌شوند، ادامه داد: اولین گروه داروهای تولید داخلی هستند که مشابه خارجی آنها هم وجود دارد و برخی پزشکان و بیماران مصر هستند که از نوع خارجی آن استفاده کنند. سیاست سازمان غذا و دارو درباره این گروه به این شکل است که برای تقویت تولید داخل، ۱۰ درصد سهم بازار را به نوع خارجی داروهایی می‌دهد که تولید داخل آنها به اندازه تامین نیاز کشور تولید می‌شود. بنابراین قطعا ۱۰ درصد خارجی دچار کمبود خواهد شد.

وی افزود: دسته دوم، داروهایی هستند که در زمان توزیع دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال در هفته گذشته به دلیل بارش برف برخی کمبودهای دارویی در بیمارستان‌ها رخ داد؛ چرا که بارش برف باعث بسته شدن خیابان‌ها شده بود و توزیع دارو به خوبی انجام نشد. سومین دسته کمبودهای دارویی، کمبودهای واقعی است. در این دسته، سیستم در تنظیم بازار برخی داروها دچار مشکل می‌شود. به عنوان مثال گاهی مصرف این داروها بیش از میزان برآورد شده است یا ماده اولیه تولید آن دارو وارد کشور نشده و یا با تاخیر مواجه شده است و ممکن است در این صورت کمبودهایی برای داروها ایجاد شود.

اصغری تاکید کرد:‌ البته در زمینه داروهای حیاتی، سازمان غذا و دارو حساسیت ویژه‌ای دارد و همواره ذخیره‌ای شش ماهه برای داروهای حیاتی در کشور موجود است.

کد خبر 397620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha