سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبق آخرین آمارها در روز ابتدایی پیش فروش سکه حدود ۱۳ هزار قطعه فروخته شد، بر این اساس حدود ۱۳ میلیارد تومان جذب شبکه بانکی شده است.

gold

به گزارش ایسنا، امروز همزمان با ۱۷ بهمن‌ماه، بانک مرکزی از کانال بانک ملی طرح پیش‌فروش سکه را دستور کار قرار داد. آماری که بانک ملی از وضعیت پیش‌فروش تا ساعت ۱۴ اعلام کرده است نشان می‌دهد که حدود ۹۸۳۵ قطعه سكه توسط مشتریان قطعی شده و ۳۲۸۲ قطعه سکه نیز در صف فروش منتظر تکمیل وجه واریزی است.

با توجه به مبلغ یک میلیون تومانی که در ابتدای خرید از مشتری دریافت می‌شود، در روز اول حدود ۱۳ میلیارد تومان جذب شبکه بانکی شده و با توجه به سررسید شش ماهه و یکساله این مبلغ حداقل برای شش ماه در دست مردم نیست. برخی کارشناسان اقدام بانک مرکزی برای پیش‌فروش سکه را به دلیل جذب نقدینگی می‌دانند.

طرح پیش‌فروش سکه به دنبال افزایش قیمت این کالا در ماه‌های اخیر و با وجود برگزاری حدود دوماه حراجی اجرایی شده است.

متقاضیان می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به بیش از ۳۰۰ شعبه بانک ملی در سراسر کشور مراجعه کرده و تعداد سکه‌های مورد نظر را خریداری کنند.

در ازای هر قطعه سکه تمام بهار که در حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، متقاضی خرید باید یک میلیون تومان پرداخت کرده و مابه‌التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت می‌شود. سکه‌های خریداری شده در دو سر رسید شش ماهه و یکساله تحویل داده می‌شوند. برای تحویل شش‌ ماهه، چهار درصد و برای سکه‌های تحویلی در سررسید یک‌ساله، ۹ درصد تخفیف از قیمت روز تحویل در نظر گرفته شده است.

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده و تحولات و شاخص‌های پیش‌بینی کننده بازار می‌توان در زمان سرررسید بازده سود ۱۵ درصدی را حتی اگر فرض کنیم که قیمت سکه در سررسید یک ساله نسبت به نرخ فعلی ثابت باقی بماند، دریافت کرد ولی طبیعتا در صورت افزایش ارزش روز سکه در موعد تحویل میزان بازده و سود بیشتر خواهد بود.

پیش‌فروش دوره فعلی با این تفاوت نسبت به دوره‌های قبلی انجام می‌شود که قبلا قیمت سکه در زمان پیش‌خرید به صورت قطعی بود اما در طرح جدید قیمت‌ها با تخفیف در نظر گرفته شده و به نرخ روز تحویل محاسبه و مابه‌التفاوت دریافت می‌شود.

همچنین در پیش‌فروش سکه مالیات بر ارزش افزوده از خریدار دریافت نمی‌شود. این در حالی است که در حراج سکه قیمت نهایی با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌شود.

پیش‌فروش سکه تا اطلاع ثانوی ادامه داشته و ظاهرا متقاضیان می‌توانند بدون محدودیت خرید کنند. افرادی که قبل از سررسید بخواهند انصراف دهند می‌توانند با ارائه رسید خرید، مبلغ پرداختی را دریافت کنند. در کنار پیش‌فروش حراجی نیز همچنان روزهای زوج در بانک کارگشایی ادامه دارد.

کد خبر 397646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha