مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان زیادی در سرتاسر جهان این روزها تحت فشارند تا مقاله‌هایی تاثیرگذار را در نشریه‌های مهم علمی جهان منتشر سازند

نشریه

تا به این شکل و با افزایش میزان ارجاعات به مقاله‌های آنها، سطح عملکرد خود را بالا نگه دارند.

براساس گزارش ساينس الرت، در چنين شرايطي، نشريه‌اي به نام Vibroengineering سه مقاله علمي را كه در سال 2016 منتشر كرده بود به دليلي كاملا عجيب و غريب از ليست مقالاتش حذف كرد: استناد بيش از اندازه.

 دبير اين نشريه به يكي از نويسندگان اين مقاله‌ها مشكوك بود: او مظنون بود كه عبدلوهاب از دانشگاه گند در بلژيك به صورت مهندسي شده تعداد ارجاعات به اين سه مقاله را افزايش داده است. وهاب سال گذشته رئيس يك كنفرانس بين‌المللي بود و بسياري از مقالات ارائه شده در اين كنفرانس از اين سه مقاله به عنوان منبع استفاده كرده بودند.

به گفته ويكتوريا استرن دبير نشريه Vibroengineering، ده‌ها مقاله در اين كنفرانس و ده‌ها مقاله ديگر خارج از اين رويداد از اين سه مقاله نقل قول كرده‌بودند از اين رو ناشر تصميم به حذف سه مقاله گرفت. درصورتي كه ثابت شود وهاب از شركت‌كنندگان كنفرانس درخواست كرده كه در مقالات خود به مقاله‌هاي او استناد كنند، با اتهام "دستكاري استناد" مواجه خواهد شد.

به گفته محققان دانشگاه آلاباما كه در سال 2017 تحقيقي درباره اين موضوع انجام دادند، اين نوع رفتارها در فضاي انتشارات علمي با هدف افزايش رتبه و شهرت نشريه‌ها به وفور رخ مي‌دهند؛ رفتاري حيله‌گرانه كه در جهان آكادميك درحال پخش شدن است. 

با اين‌همه از آنجايي كه تاكنون هيچ سند و مدرك قابل قبولي در زمينه دست داشتن وهاب در افزايش استناد به اين سه مقاله وجود ندارد، ناشر قصد دارد سه مقاله را در اولين شماره سال به ليست مقاله‌ها بازگرداند.

کد خبر 397691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha