پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

مردی که از ۷ سال قبل به اتهام قتل زنی جوان بازداشت شده بود، وقتی پرونده اتهامی‌اش به مرحله قسامه رسید، ۵۰مرتبه سوگند یاد کرد که قاتل نیست تا قضات دادگاه حکم بر بی‌گناهی‌اش بدهند.

به گزارش همشهری، 28 شهریور‌ماه سال 89 با کشف جسد زنی 32ساله در نزدیکی ساختمانی نیمه‌کاره در خیابان نامجو تحقیقات پلیس آگاهی تهران برای کشف راز جنایت شروع شد. چند روز بعد مأموران خودرویی را در نزدیکی محل کشف جسد پیدا کردند که متعلق به مردی جوان بود. صاحب خودرو تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: از مدتی قبل با مقتول آشنا شدم. هر دو معتاد بودیم و گاهی با هم شیشه مصرف می‌کردیم. من خودروام را به او داده بودم تا در رفت‌وآمدهایش راحت باشد و از ماجرای قتل وی بی‌خبرم.

بررسی‌ها نشان می‌داد این مرد در قتل زن جوان نقشی ندارد. در این شرایط کارآگاهان به بررسی فرضیه‌های دیگری پرداختند و در ادامه یکی از کارگرانی که در همان ساختمان نیمه کاره کار می‌کرد، به‌عنوان مظنون بازداشت شد. کارگر جوان هم مدعی بود در این جنایت نقشی ندارد اما با بررسی تلفن همراهش معلوم شد که او روز حادثه دست‌کم 30مرتبه با تلفن همراه مقتول تماس گرفته است. این موضوع نشان می‌داد کارآگاهان یک گام به کشف حقیقت نزدیک شده‌اند.

در این شرایط متهم تحت بازجویی‌های فنی قرار گرفت اما به‌رغم شواهدی که علیه وی وجود داشت حاضر نبود به قتل اعتراف کند. او گفت: 2 نفر از دوستانم که با هم در ساختمان کار می‌کردیم زن جوان را کشته‌اند. آنها با استفاده از تلفن همراه من با مقتول تماس گرفتند و بعد از قتل هم فرار کردند. من بی‌گناهم. با وجود انکارهای متهم، او در شعبه 74دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم شد اما وقتی پرونده برای بررسی نهایی به دیوان‌عالی کشور رفت، قضات دیوان این رأی را نقض کردند و دوباره به دادگاه فرستادند.

در دور دوم رسیدگی به پرونده قتل زن جوان که دیروز در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار شد، درحالی‌که اولیای دم مقتول درخواست دیه کرده بودند قضات دادگاه با بررسی محتویات پرونده، آن را از موارد لوث تشخیص دادند. در این موارد باید مراسم قسامه برگزار شود و اولیای دم برای اثبات گناهکار بودن متهم 50نفر را در دادگاه حاضر کرده که آنها سوگند یاد کنند متهمِ حاضر قاتل است.

اما مادر مقتول گفت قادر به انجام چنین کاری نیست. طبق قانون وقتی اولیای دم اعلام می‌کنند از عهده برگزاری مراسم قسامه بر نمی‌آیند، می‌توانند رد قسم کنند. به این شکل که این بار متهم 50نفر را در دادگاه حاضر می‌کند که سوگند یاد کنند او بی‌گناه است. یا اینکه خودش 50مرتبه قسم می‌خورد که گناهکار نیست. در جلسه دیروز متهم گفت کسی را برای حاضر کردن در دادگاه ندارد و خودش بعد از انجام تشریفات، به تنهایی 50مرتبه قسم خورد که قاتل نیست. به این ترتیب هیأت قضایی وارد شور شدند و کارگر جوان را بعد از گذشت 7سال از اتهام قتل عمدی تبرئه کردند و حکم به پرداخت دیه مقتول را از صندوق بیت‌المال دادند.

کد خبر 397791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha