همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد دیدن مجموعه فیلم‌های «سریع و خشمگین» می‌تواند رانندگان را به راندن خودرو و موتور با سرعت‌های بیشتر و بالاتر ترغیب کند.

سریع و خشمگین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، در سال‌هاي اخير پليس آمريكا همزمان با اكران يكي از فيلم‌هاي «سريع و خشمگين» بر تعداد نيروهاي خود نزديك سينماهاي نمايش‌دهنده اين آثار افزوده است. يك گروه تحقيقاتي با هدايت آنوپام جنا، اقتصاددان و پزشك در مدرسه پزشكي هاروارد تلاش كرده‌اند ميان تماشاي اين فيلم‌هاي محبوب و تمايل رانندگان بر فشار دادن بيشتر به پدال گاز خودرو رابطه‌اي معنادار بيابند.

با اينكه نخستين فيلم «سريع و خشمگين» با بازي وين ديزل سال 2001 به بازار آمد، پژوهشگران تمركز خود را روي برگه‌هاي جريمه صادرشده بين سال‌هاي 2012 تا 2017 متمركز كردند؛ بازه‌اي كه در آن سه فيلم از اين مجموعه اكران شد. آنها دريافتند رابطه‌اي مستقيم و معنادار ميان صدور برگه‌هاي جريمه روز پس از اكران يكي از فيلم‌هاي «سريع و خشمگين» وجود دارد و ميانگين سرعت خودروهاي تماشاگران اين آثار پس از خروج از سينما به شدت بالا مي‌رود.

ضمن اينكه حداكثر سرعت در مناطق نزديك به سينماها بسيار بيش از جاهاي ديگر گزارش شده است. اين نتايج حاصل مطالعه و بررسي حدود 193 هزار برگ جريمه است كه پليس در روزهاي آخر هفته همزمان با اكران «سريع و خشمگين» صادر كرده است. مقايسه ميانگين سرعت مردم سه هفته پيش از اكران فيلم‌ها و سه هفته پس از آن ثابت مي‌كند اين رقم 20 درصد افزايش يافته و از 16 مايل در ساعت بيش از سرعت مطمئن به 19 مايل در ساعت رسيده است.

نكته جالب تلاش پژوهشگران براي مقايسه يافته‌هاي خود با فيلمي جز مجموعه «سريع و خشمگين» بوده است. پس از اكران فيلمي چون «عطش مبارزه» كه در آن خبري از صحنه‌هاي تعقيب و گريز با خودرو نيست، تقريبا هيچ نمونه‌اي از رانندگي با سرعت غيرعادي و غيرقانوني در دفاتر و دوربين‌هاي پليس ثبت نشده است.

نهمين فيلم از مجموعه «سريع و خشمگين» با نام احتمالي «هابز و شاو» اواخر 2019 يا اوايل 2020 روانه پرده سينماها مي‌شود و پيش‌توليد دهمين پروژه آن هم از مدتي پيش آغاز شده است. هشت فيلم «سريع و خشمگين» با هزينه تقريبي يك ميليارد دلار توليد شده و در اكران جهاني بيش از پنج ميليارد دلار فروخته‌اند.

کد خبر 397829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha