همشهری آنلاین: در یکی از گزارش‌های محرمانه ناتو ابراز تردید شده که این پیمان بتواند در برابر حمله‌ای غافلگیرانه از سوی روسیه به گونه‌ای سریع و متناسب واکنش نشان دهد. حال قرار است در آلمان و آمریکا دو مرکز فرماندهی جدید ناتو تاسیس شود.

​​​​​​​ایجاد دو مرکز فرماندهی جدید ناتو در آلمان و آمریکا

به گزارش دويچه وله، کشورهای عضو پیمان ناتو موافقت خود را با پیشنهاد خانم اورزولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان، مبنی بر تاسیس یک مرکز فرماندهی ناتو در آلمان اعلام کردند. گفته می‌شود هیچ کشور دیگری آمادگی خود را برای تاسیس یک مرکز فرماندهی جدید ناتو اعلام نکرده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، قرار بر آن است که خبر قطعی در این باره در نشست وزیران دفاع ناتو اعلام شود. این نشست هفته آینده برگزار خواهد شد.

این خبرگزاری می‌افزاید که مرکز فرماندهی جدید ناتو در منطقه کلن- بن در غرب این کشور خواهد بود. در این منطقه اداره امور نیروهای مسلح آلمان و همچنین پایگاه نیروهای مسلح این کشور مستقر است.

سخنگوی وزارت دفاع آلمان در این باره گفت ایجاد این مرکز فرماندهی ناتو در آلمان برمبنای طرح تقویت ساختار فرماندهی ناتو بوده است.

وی افزود: «آلمان به دلیل توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایش و نیز به دلیل از جمله کشورهایی است که به خاطر ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی‌اش برای مرکز فرماندهی جدید ناتو انتخاب شده است.»

به گزارش خبرگزاری آلمان دومین مرکز فرماندهی جدید ناتو نیز قرار است در آمریکا تاسیس شود و مسیرهای هوایی و دریایی میان آمریکا و اروپا را زیر نظر داشته باشد.

  • تقویت ناتو

ناتو پس از بحران اوکراین و اشغال شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه حضور خود در شرق اروپا را به‌شدت تقویت کرد، اما در یکی از گزارش‌های محرمانه ناتو ابراز تردید شده که این پیمان بتواند در برابر حمله‌ای غافلگیرانه از سوی روسیه به شکل سریع و مناسب واکنش نشان دهد.

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو چهارشنبه‌ (۸ نوامبر / ۱۷ آبان) سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در جریان نشست خود در بروکسل به توافق رسیدند که ساختار فرماندهی ناتو تقویت شود. ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی آن زمان در این رابطه گفت: «ساختار فرماندهی (ناتو) باید تغییر کند، زیرا وضعیت امنیتی تغییر کرده است.»

کشورهای عضو ناتو در نشست خود با طرح تأسیس دونهاد نظامی جدید برای کمک به پشتیبانی اروپا در صورت درگیری با روسیه موافقت کرده بودند. یکی از این نهادها قرار بود هدایت و هماهنگ‌سازی انتقال نیروها در خاک اروپا را به‌عهده گیرد.

وظیفه‌ی نهاد دیگر هماهنگ کردن و پیشبرد مأموریت‌های هوایی و دریایی در آب‌های اقیانوس اطلس بود تا بتوان در صورت بروز جنگ، این راه‌ها را میان اروپا و آمریکا باز نگه داشت.

در نشست پیشین ناتو قرار شد جزییات دقیق مربوط به این طرح در دیدار آتی وزیران دفاع کشورهای عضو در روز چهار‌شنبه (۱۸ بهمن / ۷ فوریه) سال ۲۰۱۸ بحث و بررسی شود.

  • لزوم تغییر ساختار ناتو

ناتو در زمان پایان جنگ سرد مجموعا از ۳۲ مرکز فرماندهی با پرسنلی بیش از ۲۰ هزار نفر برخوردار بود. این پیمان پس از فروریزی دیوار آهنین، ساختار خود را کوچک‌کرد و شمار مراکز فرماندهی و پرسنل خود را به هفت نهاد و ۱۰ هزار نفر رساند.

تصمیم تازه کشورهای عضو ناتو چرخشی مهم در سیاست و استراتژی این پیمان محسوب می‌شود، چرا که کشورهای شرق اروپا پس از وقایع اوکراین نگران اشغال کشورشان توسط روسیه هستند. در چنین شرایطی ناتو برای تقویت این کشورها هزاران سرباز خود را در کشورهای منطقه بالتیک و لهستان مستقر کرده است.

ینس استولتن‌برگ، دبیر کل ناتو در باره مراکز فرماندهی جدید گفت: «ما باید ساختار فرماندهی ناتو را چنان سامان دهیم که "سربازان ما در زمان مناسب، در مکانی مناسب با تجهیزاتی مناسب" حضور داشته باشند.

هنوز مشخص نیست آیا آمریکا به خاطر اعلام آمادگی آلمان در تاسیس مرکز فرماندهی جدید ناتو، خواست خود را از این کشور برای تامین بودجه دفاعی به دو درصد بودجه ناخالص داخلی این کشور کاهش خواهد داد یا نه.

بر طبق اهداف ناتو کشورهای عضو این پیمان باید تا سال ۲۰۲۴ بودجه دفاعی خود را به دو درصد بودجه ناخالص داخلی خود برسانند. در حال حاضر تنها پنج عضو ناتو بیش از دو درصد بودجه‌ی ناخالص داخلی خود را به امور دفاعی اختصاص داده‌اند.

برمبنای اطلاعات موجود در ناتو آلمان نه به سرعت، که به تدریج خواهد توانست بودجه دفاعی خود را به دو درصد بودجه ناخالص داخلی برساند.

کد خبر 397830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha