همشهری آنلاین: اپل برای بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر گوشی‌های آی‌فون در سرتاسر جهان خبر بدی دارد: نسخه‌ای از کدهای سیستم‌عامل iOS که بالاآمدن سیستم آی‌فون‌ها و آی‌پد‌ها کمک می‌کرد در GitHUB منتشر شده‌است.

اپل

براساس گزارش ساينس الرت، اپل با ارسال قانون حق مولف هزاره ديجيتال به اين سرويس ميزبان،‌ انتشار كد را تاييد كرد و اين سايت مجبور شد تا كد را حذف كند.

اين كد منبع iBoot است،‌ اولين برنامه‌اي كه پس از روشن شدن دستگاه‌هاي اپل فعال مي‌شود. منبع اين نشت اطلاعاتي نامشخص است اما دسترسي گسترده به آن در GitHub به آن معني است كه هكرها تاكنون به كد دسترسي پيدا كرده‌اند. اپل همواره در تلاش بوده تا كد‌هاي منبع خود را محرمانه نگه دارد زيرا دسترسي به آنها به معني دسترسي به نقاط ضعف محصولات اين شركت است.

نسخه منتشر شده روي GitHub به نسخه نهم iOS تعلق دارد،‌ اين به آن معني است كه دستگاه‌هاي جديد به طور كامل در معرض آسيب و تهديد قرار ندارند اما از آنجايي كه برخي از كد‌هاي نسخه پيشين iOS در نسخه جديد آن مورد استفاده قرار گرفته‌است،‌دسترسي هكرها به كد منتشر شده مي‌تواند دردسرهايي را براي اپل به دنبال داشته‌باشد.

اينكه هكرها با كد منتشر شده به چه كار هكرها خواهد آمد بستگي به نقص‌هاي ايمني دارد كه در كد منبع بيان شده اند،‌و اينكه آيا اين نقص‌ها در نسخه جديد سيستم عامل باقي مانده‌اند و چنين نقص‌هايي قابل دسترس هستند يا نه.

همچنين احتمال زيادي وجود دارد كه هكرها با استفاده از اين كد با راحتي بيشتري محدوديت‌هار نرم‌افزاري آي‌فون را از بين ببرند. با اين‌همه به‌روز‌رساني جديد اپل از شدت تهديدي كه كاربرانش در معرض آن قرار دارند، كاسته است.

کد خبر 397902

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha