همشهری آنلاین: پژوهشگران آمریکایی به کمک هوش مصنوعی، الگوریتم جدیدی ابداع کرده‌اند که قادر است شکارچیان را در زمان کوتاهی تشخیص دهد.

شکار شکارچیان با هوش مصنوعی

به گزارش ایسنا، شکارچیان معمولا شب‌ها شکار می‌کنند و این موضوع، دلیل استفاده از دوربین‌های مادون قرمزی است که روی پهپادها نصب می‌شوند.

از آنجا که هم شکارچیان و هم حیوانات گرما ساطع می‌کنند، مشخص کردن آنها در فیلم‌های ضبط شده دشوار است.

دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" (University of Southern California) با استفاده از هوش مصنوعی، این کار را راحت می‌کنند.

معمولا، ماموران حیات‌وحش مجبور هستند شب را با لپ‌تاپ در "ایستگاه‌های بی‌تی‌اس" (base stations) سپری کنند و فیلم‌های مادون قرمزی که از پهپادها پخش می‌شود را بررسی کنند. هنگامی که یک لکه گرمایی روی صفحه ظاهر می‌شود، ماموران حیات‌وحش باید انسان یا حیوان بودن لکه را متوجه شوند که اغلب کار ساده‌ای نیست.

در اینجا نیاز به سیستم SPOT احساس می‌شود. SPOT مخفف تشخیص‌دهنده سیستماتیک شکارچی (Systematic Poacher etector) است. این الگوریتم توسط گروهی به سرپرستی الیزابت بوندی (Elizabeth Bondi)، دانشجوی دکترای علوم رایانه ابداع شد.

این پژوهشگران، کارشان را با دسته‌بندی دیجیتالی 180 هزار انسان و حیوان در ویدئوهای مادون قرمز آغاز کردند.

آنها با استفاده از این مجموعه داده‌ها و نسخه اصلاح‌ شده یک الگوریتم یادگیری عمیق موسوم به "Faster RCNN"، چگونگی تشخیص این دو نوع تصویر را به یک رایانه یاد دادند.

با این که رایانه می‌توانست این کار را بسیار دقیق انجام دهد، پردازش هر عکس، 10 ثانیه طول می‌کشید که این زمان برای ضبط فیلم با پهپاد در حال حرکت، بیش از حد طولانی است.

این گروه پژوهشی با توجه به این موضوع، الگوریتم را تغییر داد؛ بنابر این الگوریتم توانست با پلت‌فرم محاسبه ابری مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) کار کند.

در حال حاضر، الگوریتم SPOT با استفاده از زمان پردازش سریع‌تر آژور قادر است در مدت سه دهم ثانیه، شکارچیان را از حیوانات تشخیص دهد.

کد خبر 398060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha