مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت ترامپ تصمیم گرفته‌است که مدیریت عملیات ایستگاه فضایی بین‌المللی را به بخش خصوصی بسپارد تا ناسا دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های این ایستگاه نداشته‌باشد.

ایستگاه فضایی

براساس گزارش CNN، براساس طرح بودجه دولت ترامپ، ناسا از سال 2025 به بعد تامين بودجه ايستگاه فضايي بين‌المللي را متوقف خواهد ساخت. اين طرح همچنين شامل تخصيص 150 ميليون دلار براي تشويق توسعه اقتصادي و جذب شركت‌ها است كه برنامه توسعه لئو (مخفف مدار پاييني زمين) نام گرفته‌است.

دولت ترامپ مي‌خواهد تمركز را بر اكتشاف اعماق فضا، فرستادن انسان به ماه و فراتر از آن قرار دهد. در طرح بودجه دولت آمريكا براي پشتيباني از اكتشافات انساني در فضا و ايجاد كارزاري براي ايجاد برتري آمريكا در ماه درخواست 10 ميليارد دلار بودجه شده‌است.

كاخ سفيد ميزان بودجه درخواستي براي ناسا را در ابتدا به 19.6 ميليارد دلار رساند،‌يعني 2.6 درصد بالاتر از سال مالي كنوني، اما به تازگي دولت تصميم به افزايش 300 ميليون دلار ديگر به اين بودجه شد و اكنون ميزان بودجه درخواستي ناسا به 19.9 ميليارد دلار رسيده‌است.

در اين طرح از ناسا درخواست نشده تا ايستگاه فضايي را به كلي ترك كند بلكه اين آژانس بايد با شركاي اقتصادي براي انجام تحقيقات و اجراي پروژه‌ها در اين ايستگاه همكاري كند،‌اما مشخص نيست پس از سال 2025 ميزان مشاركت ناسا در پروژه ايستگاه فضايي تا چه اندازه خواهد بود.

طرح خصوصي‌سازي ايستگاه فضايي بين‌المللي شوك بزرگي به شمار نمي‌رود زيرا مدتهاست كه شايعه آن دهان به دهان مي‌شود. از آنجايي كه اين پروژه طرحي بين‌المللي است مشخص نيست خصوصي‌سازي بخش آمريكايي آن براي ديگر شركاي فعال در ايستگاه چه معني خواهد داشت.

بااين‌همه تصويب اين طرح به عهده مجلس است نه رئيس‌جمهور آمريكا، از اين رو مي‌توان اين طرح را بيانيه اولويت‌هاي دولت آمريكا ناميد كه باعث ناخشنودي بسياري از افراد نيز شده‌است. از جمله تد كروز نماينده ايالت تگزاس و رئيس كميته فرئي فضا در مجلس آمريكا با گفتن اينكه "بايد تعدادي احمق در دفتر مديريت و بودجه طرح خصوصي‌سازي ايستگاه فضايي را نوشته باشند" نسبت به اين طرح واكنش نشان داد.

همچنين فدراسيون پروازهاي فضايي تجاري كه شركت‌هايي مانند اسپيس‌ايكس و بلو‌اوريجين در آن عضو هستند،  اعلام كرد قطع بودجه دولتي ايستگاه فضايي پيش از سال 2028 زمان كافي را براي انتقال به بخش خصوصي فراهم نخواهد كرد.

کد خبر 398162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha