شنبه 30 تیر 1397 | به روز شده: 15 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 24 بهمن 1396 - 15:43:27 | کد مطلب: 398180 چاپ

خودروهای دیزلی‌ از مقصران آلودگی هوا در شرق تهران

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تردد خودروهای دیزلی‌ را یکی از علل اصلی آلودگی هوا در شرق تهران می‌داند.

به گزارش ایسنا، بررسی میانگین ساعتی و روزانه شاخص کیفیت هوا در مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که ایستگاه سنجش آلاینده هوا شهر ری در منطقه ۲۰ و ایستگاه پیروزی در منطقه ۱۳ از جمله ایستگاه‌هایی هستند که در روزهای آلوده هوا شاخص کیفیت هوای بالایی نسبت به سایر مناطق دارند. برای مثال ایستگاه پیروزی در منطقه ۱۳ طی هفته گذشته که تهران آلودگی هوای مستمری داشت و در برخی ساعت شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون را بیش از عدد ۲۰۰ و در شرایط بسیار ناسالم نشان می‌داد. ایستگاه شهر ری در منطقه ۲۰ نیز تقریبا اوضاع مشابهی داشت و طی هفته گذشته در برخی ساعات شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در این ایستگاه نشان‌دهنده عددی بیش از عدد ۱۹۰ و حاکی از شرایط ناسالم برای همه‌ گروه‌ها بود.

حسین شهبازی - مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - درباره علت آلودگی هوا در این دو نقطه از شهر تهران توضیح داد: منطقه پیروزی نزدیک به کمربندی تهران است و خودروهای دیزلی - که آلودگی زیادی تولید می‌کنند - از آن منطقه عبور می‌کنند. شهر ری نیز اوضاع مشابهی دارد بنابر این تردد خودروهای دیزلی در اطراف این دو ایستگاه بیشتر از مناطق دیگر تهران است و این عامل می‌تواند یکی از دلایل آلودگی زیاد این مناطق باشد.

وی ادامه داد: پالایشگاه تهران نزدیک به شهر ری است و صنایع آلاینده دیگری نیز در این منطقه فعالیت می‌کنند از این رو می‌توان گفت منبع آلودگی خودرویی و غیر خودرویی در منطقه ۲۰ بیش از مناطق دیگر است.

شهبازی در پایان با بیان این که جهت حرکت باد نیز در آلودگی شرق تهران موثر است، گفت: جهت حرکت باد غالب در پایتخت از سمت غرب به شرق است بنابر این آلودگی هوای سطح شهر به مناطقی مانند پیروزی و شهر ری حرکت می‌کند.

چندی پیش یک عضو شورای شهر تهران نیز اعلام کرده بود که ری آلوده‌ترین نقطه پایتخت است و از سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت آلایندگی کارخانه سیمان در ۵ سال اخیر گزارش خواسته بود.

یوسف رشیدی - استاد دانشگاه شهید بهشتی- نیز با تاکید بر ضرورت توجه به محل استقرار ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا گفته بود: اگر ایستگاه پایش آلودگی هوا در کنار یک پایانه مسافربری مستقر باشد، طبیعی است که غلظت ذرات معلق ثبت شده بسیار بالا خواهد بود بنابر این نمی‌توان داده‌های این ایستگاه را برای کل شهر محور قرار داد یا وقتی ایستگاهی در یک منطقه‌ دور از ترافیک و آلودگی مستقر است، باز هم نمی‌توان داده‌های این ایستگاه را به سایر نقاط شهر تسری داد.