همشهری آنلاین: وقتی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا حرف می‌زند، خیلی‌ها گوش می‌کنند؛ هر چند خالق پرتره اوباما هنگام کار روی این تابلو چندان به ایده‌های او توجه نکرده است.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از نيويورك‌تايمز، گالری ملی پرتره روز دوشنبه میزبان رئیس‌جمهوری و بانوی اول پیشین آمریکا بود تا از پرتره هر دوی آنها با حضور مهمانان رونمایی شود. باراك اوباما در این مهمانی از کهیند وایلی که تصویرش را کشیده، تشکر و در عین حال اعتراف کرد هنرمند رنگین‌پوست 41 ساله تقریبا هیچکدام از پیشنهادهای او را جدی نگرفته است. چهل و چهارمین مستاجر کاخ سفید گفت: «می‌خواستم سفيدي موهایم کمتر به چشم بيايد و گوش‌هایم به این بزرگی نباشد اما وایلی با اینکه به حرفم گوش داد، سرانجام کار خودش را کرد!»

ایمی شرالد هم هنرمندی است که پرتره میشل اوباما را كشيده است. برخی کارشناسان معتقدند او کار خود را در کشیدن چهره بانوی اول پیشین درست و اساسی انجام داده اما وایلی حق مطلب را در مورد اوباما ادا نکرده است. يعني آيندگان با ديدن نقاشي نخستین رئیس‌جمهوری سیاهپوست تاریخ آمریکا در یک باغ پر از گل و سبزه روی یک صندلی چوبی قدیمی به اهميت او در تاريخ ايالات متحده پي نخواهد برد. ميشل هم با لباسی سفید و رنگی در یک پسزمینه آبي‌رنگ روی یک چهارپایه نشسته است.

وایلی و شرالد گزینه‌های خانواده اوباما برای کشیدن نقاشی‌ها بودند. حالا قرار است این پرتره‌ها روی دیوارهای گالری ملی پرتره به تماشا درآیند؛ نگارخانه‌ای که بخشی از موزه‌های موسسه اسمیتسونین هستند. قدیمی‌ترین پرتره موجود در این گالری مربوط به تصویری است که گیلبرت استوارت در 1976 از جورج واشنگتن خلق کرده بود.

اوباما در سخنان خود دلیل انتخاب وایلی را داشتن چند نقطه مشترک با نقاش سیاهپوست دانست؛ هر دو ریشه‌های آفریقایی دارند، پدرانشان چندان در خانه نبوده‌اند و مسئولیت بزرگ کردن بچه‌ها با مادر بوده است. وایلی نخستین نقاش آفریقایی آمریکایی است که تصویر نخستین رئیس‌جمهوری آفریقایی‌تبار آمريکا را کشیده و شرالد 44 ساله هم رنگین‌پوست و اهل بالتیمور است.

برگزاری مراسم رونمایی از پرتره اوباما و همسرش میشل بار دیگر نشان داد يك سال پس از آغاز دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ جای آنها چقدر در کاخ سفید خالی است. هر چند قرار است دو تصویر دیگر از این زوج در کاخ ریاست‌جمهوری ایالات متحده کنار دیگر رئیسان‌جمهور و بانوان اول به نمایش درآید.

کد خبر 398220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha