همشهری آنلاین: زنگ هشدار صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها از مقطع کارشناسی فراتر رفته و صدای آن برای دوره‌های کارشناسی ارشد نیز به صدا درآمده است به گونه‌ای که امسال، ثبت‌نام‌های تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه‌های غیرانتفاعی تکمیل نشد.

به گزارش ايرنا، دكتر حسين توكلي مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مرحله دوم اعلام‌ ظرفیت‌ رشته‌های جدید و تکمیل ظرفیت برخی از کدرشته محل‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در آزمون‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته سال‌ 96 از 17 بهمن آغاز شده و با توجه به تمدید فرصت انتخاب رشته، داوطلبان تا ساعت 24 امروز 24 بهمن فرصت دارند در این مرحله ثبت‌نام و انتخاب رشته کنند.

حسین توکلی افزود: ظرفیت پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی 856 نفر است در حالیکه تاکنون 508 نفر برای پذیرش در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مهلت ثبت‌نام در این دوره دیگر تمدید نمی‌شود و امروز آخرین فرصت است، از داوطلبان رشته‌های اعلام شده در مرحله تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد غیرانتفاعی‌ها خواست تا هر چه سریع‌تر با مراجعه به سامانه سازمان سنجش آموزش کشور با انتخاب حداکثر 20 کد رشته محل در این مرحله ثبت‌نام کنند.

بر اساس ضوابط تعیین شده، داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد سال 96 ثبت‌نام کرده و در جلسه امتحانی حاضر بوده‌اند و بر اساس شرایط و ضوابط مندرج‌ در دفترچه‌های‌ راهنمای شماره‌ 1 و 2 آزمون‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ سال‌ 1396 مجاز به انتخاب رشته هستند، امکان انتخاب رشته در این مرحله را دارند.

همچنین هر داوطلب‌ منحصرا مجاز به‌ انتخاب‌ کدرشته‌ تحصیلی‌ خواهد بود که‌ در آزمون کدرشته‌ امتحانی‌ مربوط شرکت‌ کرده‌ باشد.

چند سالی است که خالی ماندن چند صد هزار صندلی دانشگاه‌ها در دوره‌های کارشناسی، به خبر تکراری روزهای اعلام نتایج کنکور تبدیل شده است و هر چند انتظار می‌رفت روزی گستره این ظرفیت‌های خالی به مقاطع تحصیلات تکمیلی هم برسد اما انگار این روز، مقداری زودتر از حد انتظار فرا رسیده است.

نبود فضای کسب‌ و کار مناسب، متناسب‌ نبودن رشته‌ها و آموزش‌ها با نیازهای بازار کار، پایین بودن کیفیت آموزشی و تئوری محوری در رشته‌های دانشگاهی و وضعیت اقتصادی جامعه، تاثیرات مستقیم بر خالی ماندن صندلی‌ها و بی میلی جوانان برای ادامه تحصیل در برخی از مراکز آموزش عالی داشته و دارد.

و به طور طبیعی، موسسات غیردولتی که دانشجویان آن شهریه‌پرداز هستند، کشش کمتری در متقاضیان ایجاد می‌کند چرا که پرداخت هزینه‌های تحصیل برای جوانانی که عمدتا هنوز شغلی برای خود دست و پا نکرده‌اند و خانواده‌های آنها سنگین است.

فعالیت بیش از 2800 موسسه‌ آموزش‌ عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در کشور، گسترش شبکه‌های دانشگاهی در تمام شهرها و بی‌توجهی به لزوم راه‌اندازی رشته‌های مهارتی و دانشگاه‌های نسل سوم، از دیگر علل خالی ماندن صندلی‌های دانشگاه‌ها به شمار می‌آید.

مسئولان آموزش عالی و دیگر حوزه‌های مرتبط برای رفع چالش‌ها، راهکارهایی همچون افزایش کیفیت آموزشی، متناسب‌سازی رشته‌ها و دروس با نیازهای روز جامعه و حرکت به سمت ایجاد و گسترش دانشگاه‌های نسل سوم یا دانشگاه‌های مهارت‌آفرین را در دستور کار قرار داده‌اند به این امید که آینده‌ای بهتر برای آموزش عالی در ایران رقم بخورد.

کد خبر 398233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha