همشهری آنلاین: خودنگاره‌ای خیره‌کننده از پابلو پیکاسو که نقاش فقید را در هیبت یک گاوباز یا ماتادور نشان می‌دهد، انتظار می‌رود در حراجی لندن بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون دلار فروخته شود.

پابلو پیکاسو

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از آرت‌نت، تابلوي «ماتادور» سال 1970 يعني سه سال پيش از مرگ نقاش نامدار اسپانيايي خلق شده و نشانه‌هايي از توان خلاقه او حتي در سال‌هاي پاياني عمر در خود دارد. اين نقاشي پيكاسو را در هيبت يك گاوباز نشان مي‌دهد كه در حضور هزاران تماشاگر وارد محوطه شني ميدان گاوبازي مي‌شود در حالي كه شمشير خود را شبيه قلم‌موي نقاشي در دست گرفته است.

هلنا نيومن، رئيس بخش آثار مدرن و امپرسيونيستي حراجي ساثبيز مي‌گويد: «پيكاسو در آخرين سال‌هاي زندگي با موضوع مرگ كنار آمده و با كشيدن نقاشي ماتادور در سن 89 سالگي ميل خود را براي بازتعريف ميراثش نشان داده است. چيزي در منظره ظاهر شدن گاوباز در ميدان پر از شن پيش از فرارسيدن لحظه مرگ و زندگي وجود دارد كه پيكاسو آشكارا مي‌خواهد خود را با آن همراه كند.»

گاوبازي يكي از موضوع‌هايي است كه در تمام دوران فعاليت حرفه‌اي پيكاسو به چشم مي‌خورد و اين ميل بي‌اندازه به ويژه در كارهاي پس از دهه 1960 او بيش از گذشته نمود دارد. گرچه نقاش اسپانيايي بخشي زياد از عمر خود را در فرانسه گذراند اما خودش را همواره يك اسپانيولي مي‌دانست و چنان نقاشي‌هايي خلق مي‌كرد كه كارشناسان چاره‌اي جز قرار دادن نامش كنار بزرگاني چون گويا و ولاسكوئس ندارند.

اين نخستين بار است كه نقاشي ماتادور پيكاسو در يك حراجي معتبر چكش مي‌خورد. با وجود علاقه نه‌چندان زياد مجموعه‌داران و هنردوستان به سال‌هاي پاياني عمر او، ركورد نهايي هنرمند اسپانيايي روي عدد 179 ميليون دلار متوقف مانده و انتظار مي‌رود اين ركورد در بازارهاي تازه شكسته شود. «ماتادور» ابتدا در هنگ‌كنگ، تايپه و نيويورك به نمايش درمي‌آيد و سپس روز 28 فوريه در لندن چكش مي‌خورد.

کد خبر 398342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha