همشهری آنلاین: گفت: ۸۰ درصد ریزگردهای خوزستان در زمستان منشأ داخلی دارد و سه سال برای نابودی منشأ داخلی ریزگردها زمان نیاز داریم. وی همچنین متذکر شد که عامل اصلی آلودگی هوای تهران در فصل سرد گازوئیل و در هوای معتدل بنزین است.

کلانتری

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با تاثیر طرح ترافیک جدید در حل معضل آلودگی هوا، گفت: کلان شهری مانند تهران با دو نوع آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، یکی زمانی است که هوا سرد بوده و وارونگی هوای سرد ایجاد می‌شود که در هوای سرد ماشین‌های بنزین سوز نقش چندانی در میزان آلودگی ندارد و آلوده کننده و آلاینده‌های اصلی، وسایل نقلیه گازوییل سوز مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها هستند.

او ادامه داد: اما در هوای معتدل و گرم‌تر این خودرو‌های بنزین سوز هستند که به آلاینده اصلی تبدیل می‌شوند و جای شان را با هم عوض می‌کنند. به عبارت دیگر در هوای سرد در اثر وارونگی ذرات کمتر از دو و نیم میکرون پایین آمده و سبب آلودگی می‌شوند، اما در هوای گرم این ذرات بالا رفته و چندان مزاحم انسان نیستند و اکسید‌های مختلف مانند ازت، سولفور و بنزن آلوده کننده می‌شوند. بنابراین آلاینده ها برای هوای شهری مانند تهران در دو فصل متفاوت گرما و سرما فرق می‌کند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا با این طرح موافق است یا خیر گفت: من موافق کاهش تعداد خودرو در تهران و کاهش میزان مصرف بنزین و گازوییل هستم، به طور کل با کاهش وسایل نقلیه عمومی در همه شهرها موافقم. البته لازمه آن تقویت وسایل حمل و نقل عمومی است و هر دو در یک مجموعه قرار دارند.

کلانتری در ادامه با اشاره به جلسات متعددی که این روزها با نمایندگان مجلس و دولت در رابطه با بحران ریز گردهای استان خوزستان داشته است، گفت: در جلساتی که اخیرا با دولت و مجلس برگزار شد درباره مسئله ریزگرد های خوزستان بحث ‌های فراوانی مطرح شد از جمله اینکه پدیده گرد و غبار در استان خوزستان که سال هاست مردم این منطقه با رنج و مصائب آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نمی‌توان خیلی سریع و در کوتاه مدت جمع کرد.

او ادامه داد: ریزگردهای و گرد و غبارها عمدتا منشأ داخلی دارند اندازه آنها هم غالباً بالای ۲/۵ میکرون و بالای ده میکرون است.بنابراین در این جلسات مقرر شد تا حق آبه لازم برای تر کردن مناطقی که ریزگرد‌ها از آن جا بلند می‌شود، تامین و تخصیص داده شود که منتهی برای امسال جواب نمی‌دهد و حداقل هفت تا هشت ماه کار دارد.

او با بیان اینکه اقدامات آغاز شده و عملیات آن باید به سرعت پیگیری شود، افزود: امیدواریم طی ۲ تا سه سال آینده منشاء ریزگردهای داخلی حل شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در ادامه به حقابه تالاب ها و مناطقی که به کانون ریزگردها تبدیل شده‌اند اشاره کرد و گفت:حق آبه تالاب ها و مناطقی از استان خوزستان که باید به آن باز گردانده شود، محاسبه شده که حدود چهار و نیم میلیارد متر مکعب است و باید تخصیص داده شود.

کلانتری در واکنش به اظهارات برخی از دستگاه‌‌های متولی که منشأ ریزگردها و گرد و غبار استان خوزستان را عمدتا خارجی دانسته و اعلام می‌کنند سهم کانون های داخلی بین ده تا بیست درصد است، گفت: در فصل زمستان و پاییز عمده منشا و کانون ریزگردها داخلی است و در فصل بهار و تابستان منشأ خارجی است. ریزگرد بالای ۱۰ میکرون اصلا نمی‌تواند منشا خارجی داشته باشد چرا که حداکثر ۵۰ کیلومتر می‌تواند در هوا راه برود.

کد خبر 398400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha