همشهری آنلاین: ستاره‌های زن سینمای آلمان به تبعیض و به نگاه مردسالارانه جشنواره‌های سینمایی اعتراض دارند

جشنواره فیلم برلین

ستاره‌های زن سینمای آلمان در اعتراض به نگاه مردسالارانه جشنواره‌های سینمایی به زنان، تصمیم گرفته‌اند امسال در جشنواره فیلم برلین با لباس‌های ساده و دلخواه روی فرش قرمز بروند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از تلگراف، اجبار به پوشيدن كفش پاشنه‌بلند و لباس‌هاي فاخر مجلسي كه زماني در جشنواره فيلم كن دردسرساز شده بود، حالا در حال تبديل شدن به يك جنبش اجتماعي زنانه در جشنواره برلين است. سركرده اين جنبش هم كسي نيست جز آنا بروگمان كه از چهره‌هاي سرشناس و محبوب سينما و تلويزيون آلمان است. او از همتايان خود خواسته امسال با هر لباسي كه در آن راحت‌ترند، پا روي فرش قرمز برليناله 2018 بگذارند.

شصت و هشتمين جشنواره فيلم برلين از روز پنجشنبه 15 فوريه در آلمان آغاز به كار كرده و هنوز خبر و گزارشي از بحران كفش پاشنه‌بلند و لباس‌هاي فاخر در اين دوره مخابره نشده است. اين در حالي است كه نويسنده و بازيگر نامدار آلماني با راه‌انداختن هشتگ «هيچكس عروسك نيست» در پي اعتراض به اعمال قانون نانوشته حضور رسمي و بسيار پرزرق و برق زنان روي فرش قرمز مقابل كاخ جشنواره برلين است.

بروگمان حضور روي فرش قرمز بازگشتي دردناك به سنت‌هاي دهه 1950 مي‌داند و مي‌گويد: «هميشه اين نگاه وجود دارد كه زنان بايد با لباس‌هاي كوتاه و كفش‌هاي پاشنه‌بلند مقابل دوربين‌ها ظاهر شوند تا ديگران ببينند آيا آنها ارزش سرمايه‌گذاري دارند يا نه. حالا ديگر زمان آن فرارسيده است كه ما زنان تصويري ديگر از خودمان ارائه دهيم؛ زناني كه به قراردادهاي اجتماعي پاي‌بند نيستند و بسيار خودسر به نظر مي‌رسند.»

ديتر كاسليك، مدير جشنواره برلين از سوي ديگر معتقد است كه اين رويداد سينمايي قانون و قاعده خاص و مشخص براي نوع پوشش زنان و مردان ندارد. او مي‌گويد: «مي‌توانم به تمام زناني كه به برليناله مي‌آيند توصيه كنم هر چه دوست دارند دقيقا همان را بپوشند. قطعا ما نمي‌خواهيم زني را كه كفش پاشنه‌كوتاه پوشيده يا مردي را كه كفش پاشنه‌بلند به پا دارد از حضور در كاخ جشنواره بازداريم و او را برگردانيم.»

اين در حالي است كه بروگمان اعمال قانون‌هاي نانوشته درباره نوع پوشش زنان را مشكل اصلي جشنواره برلين مي‌داند كه در مقايسه با ديگر رويدادهاي مشابه بسياري سياسي‌تر است. سال 2015 گزارش‌هايي از محل برگزاري جشنواره كن در اين شهر ساحلي جنوب فرانسه منتشر شد مبني بر اينكه برگزاركنندگان جشنواره مانع حضور زنان بدون كفش پاشنه‌بلند روي فرش قرمز و ورود به كاخ شده‌اند؛ اتفاقي كه همان سال اعتراض‌هايي را برانگيخت.

سازمان‌دهندگان جشنواره برلين امسال تمهيدهايي انديشيده‌اند كه اعمال آنها تا حدودي مانع اذيت و آزار زنان و تبعيض عليه اين گروه مي‌شود. بر اساس «سياست فضاي امن»، مردم مي‌توانند هر گونه اعمال آزار و تبعيض را در روزهاي برگزاري جشنواره گزارش دهند.

کد خبر 398450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha