همشهری آنلاین: مقامات چینی نخستین مورد عفونت انسانی با ویروس آنفلوانزای پرندگان H۷N۴ را در یک زن در شرق این کشور گزارش کرده‌اند.

bird flu

به گزارش گاردین در همین حال مقامات در هنگ‌کنگ روز پنجشنبه ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) به شهروندان توصیه کردند در صورت مسافرت به سرزمین اصلی چین در طول تعطیلی یک‌هفته‌ای به مناسبت سال نو قمری از بازارهای آبی، بازارهای فروش طیور زنده یا مرغداری‌ها اجتناب کنند.

این بیمار ۶۸ ساله از ایالت جیانگ‌سو که در حال حاضر بهبود پیدا کرده است، در ۲۵ دسامبر علامت‌دار شده و در یک ژانویه برای درمان در بیمارستان بستری شده و در ۲۲ ژانویه مرخص شده بود.

مقامات بهداشتی می‌گویند این زن پیش از شروع علائم با طیور زنده در تماس بوده است و بررسی ژن‌های ویروس منشأ گرفتن آن از طیور را ثابت کرده است.

گونه‌های H5، H7 و H9 ویروس آنفلوانزای پرندگان قابلیت انتقال به انسان را دارند، هرچند موارد سرایت به انسان نادر است. ۹ زیرنوع ویروس‌های H7 وجود دارد که H7N4 یکی از آن‌ها است و عفونت انسانی با آن ناشایع است.

بیشترین موارد عفونت انسانی با گونه ویروس‌های H7 ناشی از ویروس آنفلوانزای ماکیان گروه A زیرنوع H7N9 با تبار آسیایی رخ داده است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در چین شناسایی شد.

باوجود نادر بودن عفونت با این زیرنوع ویروس آنفلوانزای پرندگان، در ابتلای انسانی بیماری شدید انسانی با احتمال زیاد مرگ‌ومیر رخ می‌دهد.

مقامات بهداشتی نگران امکان تبدیل این زیرنوع‌های ویروس آنفلوانزای پرندگان به ویروسی هستند که به‌آسانی از انسان به انسان منتقل شود و درنتیجه همه‌گیری جهانی رخ دهد.

کد خبر 398468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha