همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: سیاسیون و تریبون‌ها مراقب سلامت روان مردم باشند.

وزی بهداشت

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت گفت: يك جریان ناشناخته رسانه اي وجود دارد كه با اتهامات و برچسب‌هاي مختلف، وضعيتي را ايجاد مي‌كند كه افراد ترجيح مي‌دهند، صحبت نكنند و اين بزرگترين ظلم است كه خود را از نگاه هاي مختلف محروم كنيم.

 سيدحسن هاشمي در نخستين همايش سالانه انجمن علمي روان درماني ايران با بيان اينكه يكي از مشكلات جدي در ايران و دنيا بيماري‌ها و اختلالات رواني است، گفت: سالانه از هر ٥ نَفَر يك نَفَر بخشي از اختلالات رواني را تجربه كرده است و در كشور ما نيز طبق آمار اعلام شده، عدد ابتلا به اختلالات رواني ٢٤ درصد از جمعیت كشور است اما در مورد اين آمار ابهام وجود دارد، چراكه وقتي اين آمار را در هيات دولت مطرح كردم، مورد انتقاد قرار گرفت كه مگر مي‌شود در هر جمعي يا در هر دستگاهي ٢٤ درصد دچار اختلالات رواني باشند.

دكتر هاشمي درخصوص نظر مردم درمورد بيماري‌هاي رواني گفت: عقيده عامه اين است كه حتما فردي بايد علائم سايكوتيك داشته باشد و روي تخت دست و پايش را ببندند، بيمار روانی محسوب می‌شود، اما وقتي از همه مي‌پرسيد، آيا شب‌ها راحت مي‌خوابيد؟ و یا علائم اضطرابی دارید؟ متوجه می‌شویم آمار بيشتر از ٢٤ درصد است و البته اين آمار با آمار جهانی تفاوتي ندارد، اما بايد مراقب بود تا افزايش پيدا نكند.

وزير بهداشت بيان كرد: اگر معتقديم يك سوم مردم دنيا در طول عمر خود يكي از اين اختلالات را تجربه مي‌كنند، بايد قبول كنيم كه میزان شیوع این اختلالات قابل توجه است و تقريبا در منطقه ما و شمال افريقا، حتي در مقايسه با كشورهاي فقير و قانع‌تَر، اين شيوع مقداري بيشتر است.

هاشمي با تاكيد براينكه بيماري‌هاي اعصاب و روان به دليل سرانجامی كه دارد، بايد مورد توجه سياست مداران قرار گيرد، اظهارداشت: نه در هيات وزيران، نه در مجلس، نه در جلسات سه قوه و نه در قوه قضاييه كمتر به اين موضوع توجه م‌يشود و كمتر هم پيش آمده از نظرات كارشناسان، روانشناسان و جامعه شناسان اين حوزه بهره گرفته شود.

وزير بهداشت گفت: آثار بي‌توجهي به سلامت روان، در جامعه ديده مي‌شود و امروز اگر نشاط اجتماعي در ايران پايين است، بخشي از آن متوجه مسئولان است كه اگر گوش شنوا داشته باشند و بدانند که در اين حوزه باید نصيحت پذير باشند و بپذیرند كه با روح و روان مردم بايد علمي برخورد كرد، اين مشكلات ايجاد نمی‌شود و نميشد.

هاشمي با خطاب قرار دادن خواص جامعه گفت: افرادی که دسترسی به تريبون داشتند، به دليل خودخواهي فردي يا معرفي حزب و طايفه خود، شروع به اتهام زني به ديگران كردند و در جامعه تا مي‌توانستند، ياس را تبليغ كردند و این نوع حرکتها کار دشمنان خارجی نبود، بلكه اين مشكل در داخل كشور و در مجلس، دولت، قوه قضاييه و رسانه‌ها آغاز شد و به نحوي در جامعه معرفي شديم كه جماعتي كه بعداز انقلاب همديگر را حمايت مي‌كردند و زیر یک چتر به چیزی جز حل مشکلات یکدیگر و مردم فکر نمی‌کردند، تبديل به مردماني شدند كه از هم فرار مي‌كنند و با ديده ظن و گمان به هم مي‌نگرند.

وزير بهداشت با تقدیر از مردم ادامه داد: مقصر مردم نيستند، مردم کسانی هستند كه دوباره و چندباره در ٢٢ بهمن به خيابان‌ها آمدند تا از انقلاب شكوهمند و آرمان‌هاي ارزشمندش حمايت كنند اما ما چون خودخواه هستيم، فكر مي‌كنيم آنها آمده اند تا ما را تاييد كنند، أما مردم، خودخواهي و كج رفتاري ما را تاييد نمي‌كنند بلكه به دنبال حفظ كشور، پیشرفت و آرامش هستند و ما در مورد ملتي صحبت مي‌كنيم كه چنين پيشينه و تمدن ارزشمندی دارد و امروز در منطقه بسيار تاثيرگذار است.

هاشمي با انتقاد از فضای عمومی کشور تصريح كرد: بايد جامعه را از اين كم نشاطي نجات دهيم و انجمن روان درماني هم مانند مدل‌های كشورهاي ديگر با تست‌هاي ١٠ سوالي سطح نشاط مردم را بسنجد و راهکار ارائه دهد.

وزيربهداشت در اين زمينه ادامه داد: در كشور تركيه طبق همان تست‌هاي ١٠ سوالي و سنجش مردم و مولفه انرژي مثبت و منفي، نشان داده شد كه مردم ترکیه انرژي منفي بيشتري به هم منتقل مي‌كنند كه بيشتر از ايران است بنابراين وضعیت ما به آن سياهي كه تبليغ مي‌كنند نيست.

هاشمي ريشه اين سياه نمايي‌ها را در داخل كشور قلمداد كرد و گفت: اين سياه نمايي‌ها از تریبون‌ها و رسانه‌های داخلي آغاز شد و با بحث‌هايي مثل حقوق‌هاي نجومي و مناظره‌هاي انتخابات رياست جمهوري و حرف‌هایي که زده شد، در سطح جامعه گسترش پیدا کرد و متاسفانه با این فضایی که خودمان ایجاد کردیم، به دنبال مقصر بيروني مي‌گرديم.

وزير بهداشت با بيان اينكه طبيعي است كه وقتي زمينه فراهم شود، دشمنان خارجی بر مشكلات اجتماعي كه ما به وجود آورديم، سوار مي‌شوند، ادامه داد: خودمان مشكلات را ايجاد كرديم بنابراين راه حل آن هم از خودمان آغاز مي‌شود، لذا اگرمشكلات را حل نكنيم افزايش پيدا مي‌كند و گرفتاري بیشتری ايجاد مي‌شود كه حق اين انقلاب نيست.

هاشمي گفت: به نظر مي‌رسد جامعه بايد، از جامعه پزشكي توقع‌ها را محدود به حوزه توانمندي شان كند، چراكه در حوزه سلامت روان نقش ما كمترين است، درست است كه در ارائه خدمات در حوزه سلامت اشكالات زيادی داريم، اما بخشي از آنها به ما مربوط نيست، مانند فقر، بیکاری، شكاف طبقاتي، اتهام زني و مسئولیت‌هایی که متوجه دستگاه قضائي، دستگاه اجرايي و دستگاه قانون‌گذاري و يا عدم رعایت و تمکین به قانون است و همه اين عوامل موثر است تا فرد وضعيت روحي و رواني خوبي داشته يا نداشته باشد.

وزير بهداشت خاطر نشان كرد: من فكر مي‌كنم هرچه بيشتر در حوزه سلامت روان حرف بزنيم كم است و اميدوارم اين فرصت بیشتر فراهم شود.

هاشمي گفت: ما به عنوان افرادي صحبت مي‌كنيم كه از كودكي آرزو داشتيم مردم حاكم بر سرنوشت خود باشند و احكام اسلامي و اخلاق بر كشور حاكم باشد و كشور مستقل باشد، سراسر قران هم تاكيد به اين امور و حاکم شدن اخلاق است لذا چنانچه سخنی مي‌گوييم از سر دلسوزي است.

وزير بهداشت با بيان اينكه مساجد، نماز جمعه و تريبون‌هاي مختلف بايد در خدمت سلامت روان جامعه قرار گيرد، گفت: مردم هم به دلیل تناقضات موجود دچار سردرگمی شده اند، يك طرف ترامپ و نتانياهو مي‌گويند برجام خوب نيست و طرف ديگر افرادي كه تمام افتخارشان مبارزه با صهيونيسم است هم مي‌گويند برجام خوب نيست. متاسفانه از اين تناقضات در جامعه زياد است که به سلامت روان مردم هم آسیب می‌زند.

هاشمي با انتقاد از بعضی نطق‌ها و موضع گیری‌ها در فضای سیاسی کشور، گفت: در نطق‌ها و اظهار نظرها باید مصلحت کشور بر مصلحت اشخاص ترجیح داده شود و بايد فرصت دهيم و در زمینه مشکلات جامعه و راهکارهای برون رفت از آن صحبت شود، اگر گفت و گو نشود، معنای آن فراموشي مشکلات از جانب مردم نیست.

وزير بهداشت با بيان اينكه به اندازه كافي وسيله براي تشنج آفريني فراهم است كه يكي از آنها فضاي مجازي است، تصريح كرد: گاهی مردم ما هم مثل مسئولين براي خود استرس‌هايي ايجاد مي‌كنند كه قابل پيشگيري است مثلا در رانندگي، رفتار در خانواده و نزاع‌هاي خياباني نمونه‌هايي از اين موضوع مشاهده مي‌شود و البته شايد يك بخش از اين رفتارها را از ما مسئولین الگو برمي‌دارند.

هاشمي ادامه داد: اميدوارم راهي پيدا شود که خلاف خواست افراد مخالف پيشرفت و عزت ايران و اسلام عمل كنیم تا نشاط اجتماعي برگردد و در ذهن مردم تزريق نشود كه شرايط بد است و همه چيز سياه است.

وزير بهداشت با اشاره به اينكه در ٢٠ سال گذشته در تريبون‌هاي مختلف به روح و روان مردم آسیب وارد شد، گفت؛ مشكل اينجاست كه خودمان را انقلابي مي‌دانيم و همين موجب مي‌شود به خودمان این اختیار را بدهیم که بيشتر اتهام بزنيم و سياه‌نمايي كنيم، هر ايراني به نوبه خود اين وظيفه را دارد كه از آسيب‌هاي اجتماعي و رواني جامعه پيشگيري كند.

هاشمي تاكيد كرد: نبايد نفرت، ياس، دروغ و خودخواهي و تزوير را به جامعه پمپاژ كنيم كه حاصلي جز از دست دادن سرمايه‌های اجتماعي ندارد.

وزير بهداشت بيان كرد: اميدوارم بتوانيم در حوزه سلامت روان مسئولان را متقاعد كنيم كه اين حوزه يك علم است و نمي‌توان جامعه را مديريت كرد بدون اينكه از اين علم و ابزار استفاده كرد و درعين حال هركسي به ويژه افراد تاثيرگذار بايد بدانند كه صحبت‌هايشان در جامعه موثر بوده و نقش آفرين است.

هاشمي در خصوص راهكارهاي افزايش سلامت روان در جامعه اظهار داشت: چه مثبت چه منفي نبايد كاري كنيم كه سلامت روان مردم آسيب ببيند، ما در زمينه ارائه خدمات سلامت روان کارآمد عمل نمی‌کنیم و عمده روانشناسان و روانپزشكان كار مطبی و درمانگاهي دارند و كلينيك‌هاي جامعي كه تمام خدمات را باهم داشته باشد، كم است و يا وجود ندارد.

وزير بهداشت ادامه داد: در جامعه هركسي در مورد سلامت روان خود ترديد داشته باشد، به او انگ زده مي‌شود، بازار خرافات هم بسيار رواج دارد، بايد توجه داشت كه اگر بيماري با اختلال رواني شناسايي شد، بايد درمانش ادامه پيدا كند، زيرا اين بيماري‌ها مزمن است و نيازمند پيگيري است و جامعه نیز باید همراهی کند.

هاشمي با بيان اينكه در اين حوزه عقب هستيم گفت: زمانی در ارائه خدمات سلامت روان موفق خواهيم بود كه در سطح جامعه فضای مثبت ايجاد شده باشد و تمام دستگاه‌ها به اين نتيجه برسند كه نقش آفريني كنند و اميدوارم علاوه بر بیان آرزوها برای تحقق آن به مرحله عمل هم برسيم.

وزير بهداشت درخصوص اقدامات نظام سلامت در حوزه سلامت روان گفت: كارشناسان سلامت روان را به شبكه بهداشت و درمان فرستاديم و در مراکز جامع سلامت مستقر کردیم و وقتي پاي درد دل این کارشناسان مي‌نشينيم، ميبينيم كه مردم با مشكلات بيشتري در این حوزه مواجه هستند و ما به عنوان مسئول سلامت جامعه در حل مشكلات مردم توان کمی داریم كمااينكه در ايجاد آن مشكلات هم کمترین تاثیر را داشته ایم.

هاشمی درمورد حمايت‌هاي بيماران دچار اختلالات روان گفت: بيماران اعصاب و روان مظلوم ترين بیماران هستند چراكه بيمه‌ها؛ داروها، درمان، توانبخشي و پيشگيري در اين حوزه را حمايت نمي‌كنند اميدوارم انجمن بتواند نقش بيشتري در راستاي سلامت روان إيفا كند و به عنوان يك ايراني از روانشناسان و روانپزشكان انتظار دارم از اين كلاف سردرگم بيرون بيايند و مردم را ببينند و اميدوارم هركدام از ما به هر نسبت و سهمي كه داريم درست ايفاي نقش كنيم.

وزير بهداشت در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اينكه يكي از مشكلات ما اين است كه تمام افرادي كه بايد كار انجام دهند، نقد مي‌كنند، گفت: ٤٠ سال است كه فرهنگ، اقتصاد، آموزش، تربيت، روابط بين الملل و روابط داخلي دستمان است، اما هنوز آرزو مي‌كنيم.

هاشمي ادامه داد: کسانی كه مسئول يا مدير هستند، با اختیاراتی که دارند بايد عمل كنند و با آرزو كردن، آموزش، تربيت و اقتصاد و امور مردم پيش نمي‌رود.

وزير بهداشت گفت: در حوزه روان درماني هم با اميدواري و آرزو نمي‌توان كاري كرد بلكه بايد عمل كرد و قطعا ثمربخش خواهد بود زيرا اين حوزه مي‌تواند به مردم اميد دهد و ما هم در كنارتان خواهیم بود.

هاشمي با بيان اينكه سال گذشته در چنين روزهايي در جمع تعدادي از همكاران، صحبتي كردم كه هجمه اي وارد شد و امروز هم درمورد اينكه صحبت كنم يا نه، ترديد داشتم، خاطرنشان كرد: يكي از گرفتاري‌هايي كه بدون ارتباط با سلامت روان جامعه ما هم نيست، اين است كه نمي‌گذارند، نخبگان و افراد تاثيرگذار جامعه درست معرفي شوند و وقتي هم كه معرفي شدند، اجازه نمي‌دهند تا حرف، صحبت يا تجربه شان تاثيرگذار باشد.

وزير بهداشت در پایان به توجه به نظرات و نگاه‌های متنوع جامعه تاکید کرد و گفت: يك جریان ناشناخته رسانه اي وجود دارد كه با اتهامات و برچسب‌هاي مختلف، وضعيتي را ايجاد مي‌كند كه افراد ترجيح مي‌دهند، صحبت نكنند و اين بزرگترين ظلم است كه خود را از نگاه‌هاي مختلف محروم كنيم و متاسفانه تصور ميكنیم كه خودمان بهتر از بقيه مي‌فهميم و اجازه نمي‌دهيم صداي ديگران شنيده شود و شايد أُولين اتهام متوجه من و همکارانم باشد که باید اصلاح كنیم، اما اين موضوع عموميت دارد و همه باید در ایجاد فضای گفتگو و تعامل تلاش کنند.

کد خبر 398567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha