«اما من ایستاده‌ام». او ایستاده است. تمام پاسخ شهردار تهران به شایعاتی که برای استعفایش مطرح شده‌ همین جمله کوتاه است.

شهردار

او در اظهارنظری گفته: «تلاش‌های من و همکارانم در مدیریت شهری برای سامان دادن به وضعیت شهر تهران و وقتی که می‌گذاریم، بسیار متفاوت از آن چیزی است که در برخی بولتن‌های خاص می‌نویسند و بر آن اصرار دارند.» علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در توییتر نوشته‌است:

«دکتر نجفی شهردار منتخب هر 21عضو و مورد حمایت شورا است. به‌عنوان سخنگوی شورا، اخبار منتشره در رابطه با دیدار و گفت‌وگوی اعضای شورا با شخصیت‌های اجرایی و سیاسی با موضوع گزینه جایگزین و هر اقدامی از این دست را از اساس تکذیب می‌کنم.» حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران معتقد است: «دلیل توزیع این شایعات این است که نجفی مدیر پاکدست، روی گلوگاه‌هایی که در گذشته به دور از چشم قالیباف به مرکز انواع فساد مدیریتی و اداری تبدیل شده بود، دست گذاشته و منافع برخی‌ها را به خطر انداخته است.»

زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران هم گفت: «همه این جو‌سازی‌‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که شهردار تهران با حمایت شورای شهر انجام داده اقدامات مؤثری بوده‌اند و در راستای اهداف شورا که مبارزه با رانت گسترده، شفاف‌سازی‌، اجتناب از شهر فروشی و جلوگیری از هر اقدامی که به جای منافع عمومی به منافع فردی و گروهی بینجامد، عمل کرده ‌است.» حالا شهردار تهران با حمایت اعضای شورای شهر تهران «ایستاده ‌است»، نه فقط در قامت شهردار، بلکه در قامت کسی که مبارزه با فساد و رانت را در دستور کار دارد.

  • رگبار شایعات در طول 5ماه

همه‌‌چیز از اربعین شروع شد. محمدعلی نجفی در پیاده‌روی اربعین شرکت نکرد. بعد از آن شایعه جان گرفت و گفتند که نجفی به‌دلیل بیماری دیسک کمر خانه‌نشین شده و قرار است استعفا دهد. اما تصویر نجفی در کربلا منتشر شد. چند هفته بعد هنگامی که در روزهای آذرماه تهران آلوده شد، شایعه سفر شهردار تهران به کیش مطرح شد و دوباره شایعه استعفای او نیز پیچید. زلزله تهران هم همینطور. بعد از زلزله دوباره شایعه استعفا. آمدن برف در تهران هم دوباره شایعه استعفای نجفی را بیشتر کرد.

گویا ابر و باد و مه خورشید و فلک در کار هستند تا شهردار تهران استعفا دهد! گویا محمد‌علی نجفی قصد استعفا ندارد. گویا این پیام آن هم در روزهای شایعه، پاسخی است به شایعه‌سازان. همان‌ها که رسولی در موردشان گفته: «قطع کردن چنین منافعی هزینه‌هایی از قبیل این شایعات را به‌دنبال دارد که ما و مدیریت شهری جدید باید آن را تحمل کنیم.»

  • 5‌ماه زمان کوتاه برای ارزیابی و استعفا

پایتخت در عمر 110ساله مدیریت شهری، 58شهردار را به‌خود دیده. متوسط عمر مدیریت شهری تهران در حدود 22‌ماه است. بودند شهردارانی که کمتر از یک‌ماه بر کرسی شهرداری تکیه زدند و هستند شهردارانی که رکورددارند. اما واقعیت این است که هیچ شهرداری با تکیه زدن بر کرسی ریاست بلدیه، آن هم به‌مدت 5‌ماه نتوانسته‌است کارنامه‌ای موفق از خود عرضه کند. شهرداران نام‌ آور تهران، همه آن کسانی بودند که بیشتر از 80‌ماه بر مسند شهرداری بوده‌اند. چگونه می‌توان عملکرد 5ماهه نجفی را با عملکرد 12ساله یک شهردار در یک کفه ترازو قرار داد؟

  • ما 22 نفریم

حالا او ایستاده‌است. نه به تنهایی که به همراه 21نفر از اعضای شورای شهر؛ «ما خود را یک جمع 22نفره می‌دانیم. همه این 22نفر شبانه‌روز تمام تلاش خود را می‌کنند که اوضاع نابسامان این سازمان بزرگ را در حد توان سامان بخشی کنند.» این سخنان رسولی عضو شورای شهر تهران است. باد موافق تنها از اردوگاه اصولگرایان به تنور شایعه دمیده نمی‌شود. طی هفته‌های گذشته، یاران نزدیک نجفی نیز به او تاختند، تا جایی که نجفی اعلام کرد که دیگر عضو حزب دوستان قدیمش نیست، اما دوباره «شایعه» جان گرفت.

سیدحسن رسولی مهم‌ترین دلیل قوت گرفتن شایعه استعفای شهردار تهران را در یک چیز می‌داند؛ «بسته شدن گلوگاه فساد.» این عضو شورای شهر گفت: «اخیرا شایعاتی مبنی بر رفتن شهردار تهران مطرح شده است، چون از پشت پرده این شایعات مطلع هستم، خدا را شکر می‌کنم که مشخص شد یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم.»

زهرا صدر اعظم نوری هم گفت: طبیعی است با اقداماتی که شورای شهر در راستای مبارزه با این رویه‌ها (فساد و رانت) انجام داده و با رویکرد راهبردی دکتر نجفی، شهردار تهران به‌عنوان فردی که نماینده تفکر مبارزه با رانت است، مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی صورت گیرد و واکنش‌هایی از سوی کسانی که منافعشان به خطر افتاده و طی سال‌ها با کدر بودن موضوعات شهری به منافعی دست پیدا کرده‌اند،‌انجام شود.

این عضو شورای شهر افزود: شهردار تهران منتخب شوراست، بنابراین به‌عنوان یک مدیر راهبردی که تجارب فراوانی دارد، شجاعانه و در عین حال مدبرانه رفتار می‌کند و تاکنون اقدامات مؤثر و قابل دفاعی داشته است. در نتیجه شورای شهر از عملکرد شهردار تهران حمایت می‌کند.

مهدی‌چمران رئیس شورای دوم، سوم و چهارم تهران با اشاره به اینکه نمی‌توان به چنین شایعاتی اعتماد کرد، گفت: من تاکنون با هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران صحبت نکرده‌ام. اما معتقدم که تعویض شهردار به سرعت نه برای شهر و نه برای شهروندان کار درستی نیست. او در ادامه افزود: با وجود همکاری با آقای نجفی در شورای سوم، در حال حاضر روابط چندانی با وی ندارم و از جزئیات این شایعه بی‌اطلاع هستم. تصور می‌کنم که این سخنان بیشتر شایعه باشد که نباید آن را چندان جدی دانست.

  • عملکرد نجفی، خوب و قابل دفاع است

علی شکوری‌راد؛ دبیرکل حزب اتحاد ایران: تصور من بر این است که مخالفان آقای نجفی این شایعات را دامن می‌زنند و تاکنون هیچ خبر موثقی مبنی بر کناره‌گیری از شهرداری از سوی آقای نجفی وجود ندارد. شهردار تهران با قدرت در حال فعالیت است و کسانی که به چنین شایعه‌ای دامن می‌زنند،‌با عملکرد او مخالف هستند و می‌خواهند با دامن زدن به این شایعه، موقعیت او را متزلزل نشان دهند.

با جدیت می‌توان گفت که این شایعه بیشتر ناشی از استقلال آقای نجفی است. بعضا انتظاراتی از او وجود داشته و او به این انتظارات پاسخ نداد. بی‌تردید این اتفاق باعث می‌شود که این بحث‌ها مطرح شود. واقعیت این است که نباید اینگونه شایعات را جدی گرفت و مقطعی است. اما اینکه برخی اعضای شورای شهر از حزب اتحاد و در فهرست امید با رئیس‌جمهور پیشین دیدار داشته و پیرامون استعفای آقای نجفی صحبت کرده‌اند، کذب محض است.

حزب اتحاد از ابتدا از آقای نجفی حمایت کرده و همچنان حمایت می‌کند. عملکرد آقای‌نجفی در مقام شهردار، بسیار خوب و موفق بوده است. با توجه به اینکه شهرداری تهران مسائل مختلفی دارد هر کسی که به‌عنوان شهردار مشغول به‌کار شود مشکلات گسترده‌ای خواهد داشت.

ما هم با علم به این موضوع از آقای نجفی به‌صورت جدی حمایت می‌کنیم و می‌دانیم که نمی‌توان نه از او و نه از هرکس دیگر انتظار فوق‌العاده‌ای داشت. با وجود این مسائل، آقای نجفی عملکرد بسیار خوب و موفقی داشته ‌است. فکر می‌کنم در آینده هم به همین صورت خواهد بود. اینکه عده‌ای سعی می‌کنند بگویند بین آقای نجفی و اعضای شورای شهر اختلاف وجود دارد، قطعا همه‌ اینها جزئی از جنگ روانی است که علیه شهرداری در حال شکل‌گیری است. حزب اتحاد به‌صورت جدی از آقای شهردار و شورای شهر حمایت جدی می‌کند؛ چرا که فکر می‌کنیم همه اصلاح‌طلبان باید این رویکرد را داشته باشند چرا که کارنامه شورای شهر و شهرداری، کارنامه اطلاح‌طلبان است و همه باید تلاش کنند تا این کارنامه، کارنامه‌ای موفق باشد.

کد خبر 398607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha