مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیابت، نوعی بیماری است که در جنسیت تبعیض قایل نمی‌شود اما مردان مبتلا به این بیماری با مجموعه ای از چالش‌های خاص مواجه هستند که کنترل بیماری را مشکل می‌کند.

دیابت

با علائم هشداردهنده و البته متفاوت ابتلای مردان به دیابت آشنا شوید.

  • عفونت مکرر و کاهش بهبودی زخم: سطح بالای قند خون می‌تواند باعث کاهش سرعت بهبود زخم شود. همراه با این موضوع، برخی از مردان دیابتی دچار عفونت‌های مکرر نیز می‌شوند. این دو نشانه به عنوان علائم هشدار دهنده‌ی سطح بالای قند خون در نظر گرفته می‌شود.
  • اختلال در نعوظ: دیابت و سطوح بالای قند خون می‌توانند به اعصاب و رگ‌های خونی آلت تناسلی آسیب وارد کند که در نهایت منجر به اختلال نعوظ می‌شود.
  • لکه‌های تیره روی پوست: پوست شما پنجره ای است که سلامت اندام داخلی شما را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده اند که بروز لکه‌های تیره روزی کشاله ران و یا پشت گردن و زیر بغل می‌تواند نشانه مقاومت به انسولین در مردان باشد. در صورت مشاهده این لکه‌ها، قند خون‌تان را به سرعت کنترل کنید.
  • بی حس شدن دست ها و پاها: آسیب عصبی یکی از عوارض پیشرفته ابتلا به دیابت نوع ۲ است. وضعیتی که به آن نوروپاتی دیابتی می‌گویند. بنا به اعلام انجمن دیابت آمریکا، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی اندام در مردان می‌تواند نشانه ابتلا به نوروپاتی دیابتی باشد. بی حسی اغلب در نوک انگشتان اتفاق می‌افتد.
  • تشنگی بیش از حد: تشنگی زیاد می‌تواند با وضعیت‌های پزشکی مختلفی ارتباط داشته باشد. با این حال افزایش قند خون نیز باعث می‌شود کلیه‌های شما در تلاش برای فیلتر کردن قند اضافه با افزایش تولید ادرار باشند. همین است که شما هرچه آب می‌خورید، تشنگی‌تان برطرف نمی‌شود. نیاز بیش از حد به تخلیه ادرار به همراه تشنگی را جدی بگیرید و در مورد میزان گلوگز خون‌تان با پزشک فورا مشورت کنید.
  • کاهش بینایی: دیابت کنترل نشده می‌تواند به چشم آسیب برساند. طبق تحقیقات، قند خون بالا باعث به عروق خونی در شبکیه آسیب رسانده و خونریزی و ایجاد رتینوپاتی دیابتی را به همراه دارد. ایجاد لکه‌های شناور سیاه و سفید که نقطه دید را تحت تاثیر قرار می‌دهند، و منجر به تیره شدن بینایی می‌شوند، یکی از علائم ابتلای مردان به دیابت نوع ۲ است. اگر دیابت دارید، حداقل سالی یکبار باید تحت معاینات چشم پزشکی قرار بگیرید.
  • اشتهای خارج از کنترل: بیماران دیابتی گرسنگی مکرر و یا افزایش اشتها را تجربه می‌کنند، چون بدن سطح بالایی از انسولین را جهت پایین آوردن سطح قند خون تولید کند. حضور سطح بالایی از انسولین در بدن می‌تواند باعث افزایش گرسنگی شود، به همین دلیل برخی از بیماران دیابتی شروع به خوردن غذای بیشتری می‌کنند. برخی مواقع، افزایش اشتها می‌تواند منجر به افزایش وزن بیماران شود. با این حال، برای از افراد دیابتی می‌توانند به رغم خوردن غذای بیش از حد، باز هم دچار کاهش وزن شوند.

منبع: * وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

کد خبر 398676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha