همشهری آنلاین: جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ ، با دفاع از توافق هسته ای ایران (برجام) تصریح کرد: اظهارات نتانیاهو درباره رسیدن ایران به سلاح هسته ای و نیز برجام اساسا درست نیست.

 کری: اظهارات نتانیاهو درباره برجام اساسا درست نیست

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما روز یکشنبه در میزگردی درباره مسائل منطقه ای در کنفرانس امنیتی مونیخ با تشریح مزایای فنی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، گفت:«من دوست اسرائیل هستم وبطور کامل به مسئولیت نخست وزیر اسرائیل احترام می گذارم اما امروز او به شما گفت که ایران تا 10 سال آینده در مسیر رسیدن به زرادخانه هسته ای خواهد بود، این حرف درست نیست ؛ این حرف در ارتباط با برجام اساسا درست نیست.»

وزیرخارجه پیشین آمریکا در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه در این کنفرانس امنیتی باید واقعیت توافق هسته ای ایران را مورد ارزیابی قرار دهیم ،به تشریح مزایا و جنبه های مثبت فنی برجام از لحاظ منع اشاعه هسته ای پرداخت.نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز درکنفرانس امنیتی مونیخ با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت که برجام یا باید اصلاح یا لغو شود.

  • مقاومت دربرابر خواسته نتانیاهو، ملک عبدالله و مبارک برای بمباران ایران

کری گفت:ما بسیار در برابر همین نخست وزیر (نتانیاهو)، ملک عبدالله عربستان و پرزیدنت مبارک (مصر) مقاومت کردیم که بطورخصوصی خواستار بمباران ایران بودند. با از بین رفتن برجام دوباره فریادها بلند خواهد شد که باز برگشته ایم به همانجا که بودیم و باید ایران را بمباران کنیم.

وی با بیان اینکه ایران در زمان مذاکرات به چرخه سوخت هسته ای مسلط شده بود و بمباران موجب نمی شد که غول به شیشه بازگردد، یادآور شد:امروز بازرسی ها در ایران افزایش یافته اند و ذخیره اورانیوم ایران کاهش پیداکرده و از لحاظ فیزیکی ساختن بمب هسته ای امکان پذیر نیست.

  • جهان بدون برجام، جای بهتری نخواهد بود

وزیر خارجه سابق آمریکا تاکید کرد: خطری که الان وجود دارد این است که با این تمرکزی که روی برجام ایجاد شده است و احتمال خروج آمریکا از برجام، ایران دیگر به هیچ کار ما در ارتباط با بحث موشکی یا مسائل دیگر اعتماد نخواهد کرد.حفظ برجام برای اروپا و برای جهان مطلقا ضروری است زیرا مشخص است که جهان بدون برجام جای بهتری نخواهد بود.

پنجاه و چهارمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ 2018 از جمعه گذشته 27م بهمن ماه (16م فوریه) در هتل «بایریشر هوف» مونیخ آغاز شد و با توجه به اهمیت مساله توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 برای کشورهای اروپایی که مقام های ارشد اروپایی بارها بر اهمیت آن برای امنیت این قاره تاکید کرده اند، انتظار می رفت که دفاع از برجام و مرزبندی مشخص با سیاست دولت آمریکا در این باره بطور برجسته در کنفرانس مونیخ مطرح شود.

کنفرانس مونیخ روز شنبه نیز به صحنه دفاع اروپا و روسیه از برجام برابر آمریکا تبدیل شد و «ارنست مونیز» وزیر انرژی دولت باراک اوباما در حضور «جان سولیوان» معاون وزارت خارجه دولت دونالد ترامپ با دفاع از برجام گفت: نقصی در برجام وجود ندارد که بخواهید اصلاحش کنید.

برنامه نشست امسال بطور خاص بر مساله آینده اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر جهانی و همچنین روابط آن با روسیه و آمریکا، متمرکز است. همچنین تهدیدهای رویاروی نظم لیبرال بین المللی، مناقشه های متعدد در خاورمیانه به خصوص روابط رو به وخامت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و تحولات سیاسی در منطقه ساحل (آفریقا) نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در کنار این مسائل، موضوع های مربوط به کنترل سلاح به خصوص تنش های مربوط به برنامه هسته ای کره شمالی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در سومین و آخرین روز این کنفرانس روز یکشنبه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد و به پرسش های حاضران نیز پاسخ داد.

کد خبر 398684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha