ساختمان کردستان ۲۸ بهمن ماه شلوغ بود. معاون جدید امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دیروز به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرد؛ آن هم در جلسه‌ای که شهردار تهران حضور داشت و او را به‌عنوان معاون جدید معرفی کرد.

محمد علی نجفی

محمد علی نجفی در همان ابتدای جلسه از معاون جدید خود خواست از همین روزهای آغازین مسئولیت خود در شهرداری، مستقیم به اصل مطالب بپردازند و بعضی از عقب‌ماندگی‌های ماه‌های گذشته را جبران کنند. نجفی سخنان خود را در 2بستر اصلی مطرح کرد؛ آسیب‌ها و مشکلات پیش روی حوزه اجتماعی و فرهنگی تهران و امکانات و توانمندی‌های این شهر. نجفی سال 97را در حوزه اجتماعی و فرهنگی سال ارائه «چهره مطلوب در بخش اجتماعی و فرهنگی از شهرداری تهران» دانست.

شهردار تهران گفت: «در تهران و در سطح ملی وجود انواع مختلف آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد، نرخ جرم و جنایت، کودکان کار و طلاق و... یک خطر جدی برای نظام جمهوری اسلامی تلقی می‌شود؛ این خطر در حدی است که حتی شخص مقام معظم رهبری نیز در این ماجرا احساس تکلیف و مسئولیت کردند و ایشان ضمن برگزاری جلساتی در این زمینه، دستوراتی برای برخورد با این آسیب‌ها صادر فرمودند.»

آسیب دیگری که شهردار تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی به آن اشاره کرد «کاهش همبستگی اجتماعی در سطح ملی» بود. او گفت: «طبق نظرسنجی‌هایی که در فواصل زمانی مختلف در این 20سال اخیر صورت گرفته است، به‌نظر می‌رسد همبستگی اجتماعی در بین آحاد ملت طی سال‌های اخیر به سمت تضعیف و کاسته‌شدن حرکت کرده است.

علاوه بر این، سطح نازل مسئولیت‌پذیری اجتماعی در نهادهای دولتی، بنگاه‌های غیردولتی و حتی در بین مردم مشاهده می‌شود به‌نحوی که امروز مسئولیت پذیری اجتماعی در میان گروه‌های اقتصادی و نهادهای دولتی وجود ندارد و حتی گریز از مسئولیت اجتماعی نیز به چشم می‌خورد.»

«ناهماهنگی نهادهای درگیر مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی»، «نبود یک برنامه منسجم برای برخورد با مسائل اجتماعی و فرهنگی» و «کم‌توجهی نسبت به آموزش شهروندان در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی» از دیگر مشکلات پیش‌روی معاونت اجتماعی و فرهنگی است که نجفی قدم اول برای حل آنان را شناخت دقیق و تجزیه و تحلیل و استفاده از پتانسیل‌هایی چون سرای محله‌ها و فرهنگسراها دانست که کمتر سازمان و نهادی از چنین پتانسیلی بهره‌مند است.

او گفت: «ما نتوانستیم به‌خوبی از مجموعه امکانات و سازمان‌های در اختیار شهرداری و همچنین امکانات در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد برای روبه‌رو شدن با مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین برای سازماندهی و ساماندهی این مسائل استفاده کنیم.»

از این‌رو نجفی از شجاع‌پوریان خواست تا «در وهله اول به مأموریت‌های ذاتی شهرداری تهران توجه کند و با توجه به محدودیت منابع «از این منابع محدود همانند امکانات فیزیکی، انسانی، مالی و فکری به شکل بهینه‌ای استفاده کند.» ولی‌الله‌شجاع‌پوریان نیز با تأکید بر 2رویکرد اصلی گفت که «مهم‌ترین وظیفه این معاونت بازگشت به ماموریت‌های اصلی حوزه فرهنگ است» و در گام دوم نیز او قصد دارد تا معاونت اجتماعی و فرهنگی «مدیریت یکپارچه فرهنگی» پایتخت را در دست بگیرد.

او گفت: «معاونت اجتماعی و فرهنگی می‌خواهد که مرکز ثقل این مدیریت باشد، به‌نحوی که اگر کسی قصد انجام کار فرهنگی دارد، باید آن را به ما سفارش دهد تا ما پس از تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ آن را تولید و عرضه کنیم.

در سال‌های قبل بیشتر به فعالیت‌های کمی، مناسبتی،مقطعی و حتی نمایشی تبدیل شده بود و حتی ارزشیابی دقیقی از اثرگذاری این فعالیت‌ها در شهر تهران نداریم؛ در این سال‌ها مبالغ بزرگ و هنگفتی در اختیار حوزه اجتماعی و فرهنگی بوده اما باید بررسی شود چند رفتار فرهنگی را در میان شهروندان تهرانی نهادینه کرده‌ایم.» به گفته شجاع‌پوریان، یکی از وظایف معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ارتقای سرمایه و دانش اجتماعی و فرهنگی شهروندان و همچنین افزایش اعتماد مردم به شهرداری و به تبع آن به نظام جمهوری اسلامی است.

کد خبر 398690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha