یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

مریم رشدی: ته‌چین از جمله غذاهایی است که معمولا در فهرست غذاهای مهمانی‌های رسمی قرار می‌گیرد

آشپزی

این غذا را با انواع و اقسام سبزیجات می‌توان درست کرد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به سبزی موجود در آن فصل، ته‌چین مناسب آن زمان را بپزید. به عنوان مثال ته‌چین اسفناج غذایی پاییزی و زمستانی‌ است که به طرز پخت آن در زیر می‌پردازیم:

 مواد لازم:

- برنج، 2 پیمانه
- زرده تخم‌مرغ، 3 عدد
- ماست، 4 قاشق سوپ‌خوری
- گوشت چرخ‌کرده، 250گرم
- پیاز، 2 عدد بزرگ
- اسفناج، 500 گرم
- کره، 25گرم
- روغن مایع به مقدار لازم
- نمک و فلفل به میزان لازم
- پودر زعفران، یک قاشق چای‌خوری سرپر
توضیح: پودر زعفران را در 3 قاشق سوپ‌خوری آب جوشیده داغ حل کرده و سپس روی کتری در حال جوش بگذارید تا دم بکشد. پس از آن در مراحل پخت، از این زعفران دم شده استفاده کنید.

 طرز تهیه:

1 – ابتدا برنج را شسته و همراه مقداری نمک به مدت حداقل 2 ساعت خیس کنید. در این فاصله زمانی، اسفناج را پاک کرده و پس از شستن، به صورت درشت خرد کنید. سپس پیاز را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. حالا در تابه‌ای متوسط، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از آن، پیازهای خلال شده را در روغن به اندازه‌ای تفت دهید تا طلایی رنگ شود؛ بعد اسفناج خرد شده را به آن اضافه کرده و کمی نمک روی آن بپاشید. پس از اینکه اسفناج نیز سرخ شد، شعله اجاق گاز را خاموش کنید و مخلوط پیاز و اسفناج سرخ شده را کنار بگذارید.

2 – از طرفی دیگر، یک عدد پیاز را در گوشت چرخ کرده، رنده کنید و بعد از اضافه کردن نمک و فلفل و یک قاشق سوپ‌خوری محلول زعفران، آن را در روغن داغ شده در تابه، تفت داده و بپزید. پس از آنکه گوشت سرخ شد و آب آن نیز تبخیر شد، حرارت را خاموش کنید.

نکته: شما می‌توانید گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته‌های ریز درآورده و در میان برنج بریزید.

3 – داخل قابلمه متوسطی تا نیمه آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس برنج را در آب در حال جوش ریخته و پس از نیم‌پز شدن، داخل سبد آبکشی کنید.

4 – کاسه بلوری بزرگی آماده کنید و زرده‌های تخم‌مرغ را در آن بریزید. سپس 4 قاشق ماست به آن اضافه کنید و پس از افزودن 2 قاشق باقیمانده محلول زعفران، مخلوط را خوب با چنگال هم بزنید. حالا برنج آبکش‌شده را داخل کاسه بریزید و با قاشق بزرگ، آرام مخلوط کنید تا برنج کاملا به مخلوط ماست و زعفران و تخم‌مرغ آغشته شود.

5 ـ در یک تابه گود و نچسب، مقداری روغن ریخته و نیمی از برنج را داخل آن بریزید. سپس مخلوط اسفناج و پیاز داغ را روی برنج ریخته و با پشت قاشق، سطح آن را صاف کنید تا به طور یکنواخت روی برنج پخش شود. گوشت چرخ کرده، لایه بعدی این ته‌چین است؛ بنابراین سطح اسفناج را با گوشت سرخ شده به طور کامل بپوشانید.

در مرحله آخر، باقیمانده برنج را روی گوشت بریزید و دوباره با پشت قاشق، سطح آن را صاف کنید. حالا تابه را با در روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینکه بخار از تابه بیرون زد، زیر آن را کم کرده و کره را با کمی روغن روی برنج بریزید و آن را دم کنید. مدت زمان لازم برای دم کشیدن ته‌چین اسفناج، حدود 2ساعت است. پس از این مدت، یک سینی یا دیس گرد را بر دهانه تابه قرار داده و آن را برگردانید.

 روش دیگر

ته‌چین را به جای اجاق گاز، داخل فر نیز می‌توانید درست کنید. بنابراین به جای تابه از ظرف پیرکس گرد استفاده کرده و پس از چرب کردن کف و دیواره ظرف با کمی روغن، مطابق روش فوق مواد را به صورت لایه لایه بریزید؛ سپس ظرف را روی طبقه وسط فر ـ که از پیش به مدت یک ربع روی 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده است ـ قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت ته‌چین در فر، یک ساعت و نیم است.

نکته: برای آنکه ته‌چین به صورت سالم از داخل ظرف پیرکس برگردانده شود، پیش از قرار دادن در فر، روی برنج را کمی روغن ریخته و پس از بیرون آوردن ظرف از فر، با استفاده از نوک چاقو، برنج را از دیواره ظرف جدا کنید.

کد خبر 39873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز