همشهری آنلاین: صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید نوزادانی که در فقیرترین کشورهای جهان، اغلب در آفریقا، به دنیا می‌آیند، نسبت به نوزادان در ثروتمندترین کشورها تا ۵۰ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هنریتا فور، مدیرعامل یونیسف اعلام کرد درحالی‌که در ربع قرن اخیر بهبودی گسترده‌ای در سلامت کودکان در سنین بالاتر رخ داده است، «پیشرفت مشابهی در جلوگیری از مرگ‌ومیر در کودکان کمتر از یک ماه به وجود نیامده است. با توجه به اینکه اکثریت این مرگ‌ها قابل‌پیشگیری است، ما آشکارا فقیرترین نوزادان جهان را به حال خود گذاشته‌ایم.»

تفاوت میان کشورهای فقیر و ثروتمند از این لحاظ بسیار زیاد است. نوزاد متولدشده در پاکستان- کشوری که بدترین وضعیت ازلحاظ مرگ‌ومیر نوزادان را دارد- با احتمال یک به ۲۲ در معرض خطر مرگ هستند، درحالی‌که یک نوزاد در ژاپن فقط با احتمال یک به ۱۱۱۱ ممکن است بمیرند.

از میان ۱۰ کشوری که نوزادان در آن‌ها در معرض بیشترین خطر مرگ هستند، هشت کشور در آفریقای زیرصحرا قرار دارند. بر اساس این گزارش در این کشورها به علت فقر، تعارض‌ها یا نهادهای ضعیف زنان باردار با احتمال بسیار کمتر کمک دریافت می‌کنند.

هرسال حدود ۲.۶ میلیون نوزاد در جهان در نخستین ماه زندگی‌شان می‌میرند.

این گزارش هم‌زمان با شروع یک کارزار جهانی، به نام «هر کودکی باید زنده بماند» (Every Child Alive) که هدفش تضمین در دسترس قرارگیری مراقبت بهداشتی ارزان‌قیمت و باکیفیت برای هر مادر و نوزادی است، منتشر شده است.

این گزارش می‌گوید با دسترسی به ماماهای تعلیم‌دیده به همراه روش‌های با تأثیربخشی تأییدشده مانند آب پاک، مواد ضدعفونی‌کننده، دادن شیر مادر در نخستین ساعت تولد نوزاد، تماس پوست به پوست مادر و نوزاد و تغذیه خوب بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های نوزادان قابل‌پیشگیری است.

اما کمبود کارکنان بهداشتی و ماماهای با تعلیمات کافی مشکل بزرگی در کشورهای فقیر است.

درحالی‌که کشوری ثروتمند مانند نروژ ۱۸ پزشک، پرستار و ماما به ازای هر ۱۰۰۰۰ جمعیت دارد، این رقم در کشور محرومی مانند سومالی فقط یک در ۱۰۰۰۰ است.

هرسال در جهان یک میلیون نوزاد در روز تولد می‌میرند.

فور گفت:‌«ما می‌دانیم که می‌توانیم اکثریت عمده این نوزادان را با راه‌حل‌های مراقبت بهداشتی باکیفیت و ارزان‌قیمت نجات دهیم.»

کد خبر 398888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha