همشهری آنلاین: تاثیر طبیعت بر کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد - کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم با هدف تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور؛ ویژه این کودکان، در رساله دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

طبیعت

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد، مریم رامشینی، دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامي در ارتباط با رساله خود گفت: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور؛ ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم و اثربخشی آن بر پردازش حسی، تعامل والد-کودک و نشانگان اختلال در این کودکان انجام شده است.

وی افزود: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که برنامه طبیعت‌درمانی خانواده‌محور باعث کاهش برخی مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک، کاهش برخی نشانگان اختلال و آشنایی بیشتر این کودکان با طبیعت شد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامي افزود: با توجه به نتایج مثبت این پژوهش در مدت زمان اندک و مقرون به صرفه بودن این مداخله، می‌توان از این نوع روش درمانی در کنار سایر درمان‌های دیگر برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم استفاده کرد.

وی بیان کرد: در این پژوهش ۱۴ کودک ۷-۳ ساله مبتلا به اوتیسم با توجه به ملاک‌های خاص انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه ۷ نفره آزمایشی و کنترل قرار گرفتند که مداخلات طی ۳ ماه در مدرسه طبیعت ساوان واقع در پارک جنگلی چیتگر انجام شد.

رامشینی با بیان اینکه برنامه طبیعت‌درمانی در نظر گرفته شده در این رساله شامل چند مرحله بود، گفت: در ابتدا فقط به دنبال علاقمند شدن و درگیری ذهنی کودک به طبیعت بودیم بنابراین کودکان در این مرحله در فضای طبیعت بدون انجام فعالیت خاصی حضور داشتند. در مرحله بعد، به همراه پژوهشگر، تسهیلگر و والدین خود به انجام تکالیف خاص در زمینه کارهای باغبانی، کار با حیوان و انجام تکالیف مربوط به حواس پنج‌گانه و حس وستیبولار می‌پرداختند.

رساله دکتری «تاثیر طبیعت و کاهش مشکلات پردازش حسی، بهبود تعامل والد-کودک و کاهش نشانگان کودکان با اختلال طیف اوتیسم» توسط مریم رامشینی دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، به راهنمایی دکتر سعید حسن‌زاده و مشاوره دکتر غلامعلی افروز و دکتر هادی هاشمی رزینی دفاع شد.

کد خبر 398955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha