همشهری آنلاین: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سهولت دسترسی به قرص برنج را نگران‌کننده خواند و گفت: عرضه این قرص باید محدود شود.

منوچهر جمالی

به گزارش مهر، منوچهر جمالی در واکنش به مرگ ۱۰۹ نفر در پایتخت طی ۹ ماهه امسال به دلیل مسمومیت با قرص برنج، گفت: بیشترین مصرف قرص برنج در استان‌های شمالی است در واقع در گذشته برای ماندگاری و نگهداری از برنج و جلوگیری از آفات قرص را به برنج اضافه می‌کردند اما بعدها به تبعات خطرناک این قرص برای انسان‌ها پی بردند.

وی افزود: افراد به دلیل مشکلات روانی تصمیم گرفتند با قرص برنج خودکشی کنند و به تدریج در استان‌های شمالی به ویژه گیلان تعداد خودکشی‌ها با قرص برنج افزایش یافت و بخش اعظم فعالیت و کار متخصصان پزشکان قانونی و مسمومیت بر روی خودکشی با قرص برنج بود.

جمالی، سهولت دسترسی به قرص برنج را نگران کننده خواند و گفت: در گذشته دسترسی آسان به این قرص تنها برای نگهداری از برنج بود و آن را از مغازه‌ها تهیه می‌کردند؛ این قرص وارداتی استالبته بعدها مشابه آن در کشور تولید شد و ترکیبات بسیار کشنده دارد بنابراین برای کاهش مرگ و میر با قرص برنج به گونه ای باید اقدام کرد که به آسانی و سهولت در دسترس مردم قرار نگیرد.

وی تصریح کرد: برای مصارف خاص این قرص باید آن را از مجاری مناسب تهیه کرد و به گونه ای عرضه آن باید محدود شود نه اینکه افراد به راحتی بتوانند آن را از مغازه‌ها تهیه کنند.

جمالی با بیان اینکه قرص برنج باید در اختیار داروخانه‌های گیاهی و با نسخه عرضه شود، ادامه داد: مرگ و میرهای ناشی از قرص برنج باید بررسی و علت یابی شود؛ افرادی که دست به خودکشی می‌زنند به انحای مختلف با انواع آسیب‌های اجتماعی روبرو هستند و در واقع افزایش روز افزون آسیب‌های اجتماعی نقش عمده ای در افزایش خودکشی‌ها دارد و تا زمانی که مشکلاتی مانند طلاق، بیکاری و مشکلات اقتصادی حل نشود با این معضل در کشور روبرو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از خودکشی‌ها آسیب‌های اجتماعی باید کنترل و مدیریت شوند که مهمترین راهکار آن ایجاد اشتغال و حمایت‌های اقتصادی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: انتظار می‌رود سه قوه با تلاش هماهنگ در جهت رفع مشکلات سد راه تولید و اشتغال گام‌های اساسی بردارند.

کد خبر 399069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha