همشهری آنلاین: سیشل منطقه‌ای به وسعت بریتانیا را در اقیانوس آرام به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی کرد.

سیشل

برساس گزارش BBC،  دولت سیشل در ازاي دريافت كمك هزينه 21 ميليون دلاري براي پرداخت بدهي‌هايش موافقت كرد تا بخشي از اقيانوس به وسعت 210 هزار كيلومتر مربع را به عنوان منطقه حفاظت‌شده معرفي كند. يكي از حاميان مالي اين اقدام موسسه لئوناردو دي‌كاپريو،‌هنرپيشه مشهور هاليوودي است.

تعيين اين منطقه به عنوان منطقه محافظت‌شده به معني محدود‌سازي تردد توريست‌ها و فعاليت صيادان خواهد بود تا از وارد شدن آسيب‌هاي بيشتر به آن جلوگيري شود.

موسسه محیط‌زیستی که لئوناردو دی‌کاپریو آن را تاسیس کرده یکی از شركاي اصلي این پروژه بوده است. این هنرپیشه برنده اسکار مي‌گويد این اقدام به مردم سیشل کمک خواهد کرد سواحل و اقیانوس خود را برای نسل آینده‌شان حفظ کنند و هم‌زمان مدلی موفق برای پروژه‌های حفظ منابع دریایی در جهان خواهد شد.

رئیس‌جمهوری سیشل،‌ئني فائور نيز در واکنش به این قرارداد گفت ايجاد فرصت‌هاي فراوان اقتصادي به واسطه منابع عظیم اقیانوسی، مسئولیت ما را برای محافظت از اين منابع افزايش مي‌دهد.

نظر می‌رسد این نخستین قرارداد میان نهادهای محیط زیستی و یک دولت است که طی آن در برابر پرداخت بدهی‌ها یک کشور، فعالان محيط‌زيستي موفق شده‌اند حفاظت از بخشي از منابع طبیعی را طلب کنند.

این توافق میان دولت سیشل و موسسه حافظ طبیعت (Nature Conservancy) صورت گرفته‌است؛ موسسه خیریه آمریکایی که از حمایت سرمایه‌گذاران و افراد خیر متعددي برخوردار است و به دولت سیشل وعده داده که 21 میلیون دلار از بدهی‌های خارجی آن را تقبل خواهد كرد، درصورتي كه دولت سیشل منطقه وسیعی از اقیانوس هند را به عنوان ناحیه حفاظت شده اعلام کند.

دولت سیشل بايد به پرداخت اقساطی بدهی‌هایش ادامه دهد اما بهره بانكي كمتري پرداخت خواهد كرد و علاوه بر اين اقساط پرداخت شده در یک صندوق امانت جمع‌آوری خواهند شد تا در آینده برای هزینه‌های محافظت از این پارک ملی دریایی استفاده شود.

در ازاي اين كمك‌ها، سیشل، کشوری متشکل از 115 جزیره طی دو سال آینده يعني تا سال 2020 میزان مناطق حفاظت‌شده دریایی خود را از 4 درصد به 30 درصد افزایش خواهد داد.

در فاز اول این پروژه، دو پارک دریایی محافظت شده جدید اعلام و مرزبندی خواهند شد كه اولين آنها آب‌های اطراف جزایر الدبرا را شامل خواهد شد، منطقه‌اي كه زیست‌گاه هزاران لاک‌پشت و محل تخم‌گذاری آنهاست؛ لاک‌پشت‌هایی که یکی از گونه‌های در معرض خطر جهان در اقیانوس هند شناخته می‌شوند. پس از آغاز محافظت، اين منطقه تنها براي مقاصد تحقیقاتی قابل دسترس خواهد بود.

دومین پارک ملی در اطراف جزایر اصلی سیشل دایر شده و ماهی‌گیری و صنعت توریسم در این مناطق محدود خواهد شد.

کد خبر 399106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha