همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با بیان اینکه برد موشک‌های عربستانی دو برابر موشک‌های ایران است، گفت: برخی کشورهای منطقه آبرو، استقلال، عزت، شرف و حیثیتشان را گرو گذاشتند و منابع سرشار کشورشان را به تاراج کمپانی‌های تسلیحاتی دادند تا برای خود امنیت بخرند.

ظریف

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در همایش ایثار، زبان صلح جهانی اظهار داشت: در منطقه کشورهایی زیرچتر حمایتی هسته‌ای هستند یا خودشان دارای سلاح هسته‌ای هستند. کشورهایی را می‌بینید که سالانه ده‌ها و صدها میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی می‌کنند چون امنیت خود را وامدار کشورهای خارج از منطقه می‌دانند.

وی افزود: با یک قهر کشورهای بزرگ لرزه براندامشان می‌افتد و با یک لبخند آنها احساس شعف و امنیت می‌کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: بعد از برجام برخی کشورهای منطقه سرآسیمه به کمپ دیوید رفتند و اعلام کردند که چرا ما را رها کردید، بدون شما امنیت و استقلال نداریم.

ظریف یادآور شد: به یاد داریم که بعد از این که طرف به منطقه ما آمد با امرای کشورها رقص شمشیر انجام دادند و از خود بی‌خود شدند و احساس کردند که امنیتی جدیدی پیدا کرده اند و ما در چنین منطقه‌ای زندگی می‌کنیم.

وی با بیان این که آنها سال گذشته در منطقه خلیج فارس 116 میلیارد دلار هزینه سلاح کردند، ادامه داد: هزینه‌های تسلیحاتی عربستان سعودی از کشور روسیه که هزینه‌های زیادی برای حفظ تسلیحات هسته‌ای خود می‌کند، بیشتر است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: عربستان بعد از آمریکا و چین با 67 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی سومین کشور در جهان است وبا وجود این همه هزینه، هنوز هم احساس ناامنی می‌کند و هیچ یک از این کشورها در منطقه احساس امنیت نمی‌کنند و دنیا هیچ کدام از این کشورها را امن نمی‌داند.

ظریف همچنین گفت: یکی از مشکلات این کشورها آن است که ادعا می‌کنند با وجود این همه هزینه تمام نگاه‌ها جای دیگر است و کشورهای دیگر ایران را قدرتمند‌ترین، امن‌ترین و باآینده‌ترین کشور منطقه می‌شناسند.

وی تاکید کرد: حتما داشتن بهترین ابزارها برای این که بار دیگر جنایتکاری همچون صدام حسین شهرهای ما را موشک باران نکند، مهم است و این قابل مذاکره نیست اما مگر این ابزارها را همسایگان ما ندارند، مگر دیگران تسلیحات و هواپیماهای جنگنده فوق مدرن و موشک ندارند.

رییس دستگاه دیپلماسی به اظهارات برخی درباره فعالیت موشکی ایران اشاره کرد و ادامه داد: مگر عربستان موشک‌هایی با برد دو هزار و 500 کیلومتر ندارد، مگر موشک‌های سعودی قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارند.

ظریف با بیان این که برد موشک‌های عربستان به 12 هزار کیلومتر می‌رسد، افزود: جمهوری اسلامی ایران با این میزان وسعت و جمعیت کل هزینه‌های نظامی آن بین 12 تا 16 میلیارد دلار است اما چیزی که ما را از آنها متمایز کرده است و آرامش و امنیت را برای کشور به ارمغان آورده چیزی جز مردم ایران نبوده است.

وی با بیان این که ایثار مردم در لحظه، لحظه حیات جمهوری اسلامی ایران و نه فقط در جنگ متبلور بوده است افزود: زیباترین تبلور فرهنگ ایثار و شهادت را در جنگ تحمیلی شاهد بودیم اما مگر همین فرهنگ در تحمل ملت در برابر همه فشارها متبلور نشد، مگر نمی‌گفتند که علیه ایران تحریم‌های فلج کننده اعمال کرده‌اند چرا بعد از اینکه تمام روش‌ها را امتحان کردند، پای میز مذاکره آمدند.
رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد:معلوم است که آنها باید بگویند ایران را پای میز مذاکره آوردیم ایران که همیشه پای میز مذاکره بود و میز مذاکره را ترک نکرده بود.

ظریف ادامه داد: مشاهده کردند وقتی تمام تحریم‌های آنان به جای دور کردن مردم و حاکمیت آنها را به هم نزدیک کرد و 73 درصد مردم در انتخابات سال 1392 پای صندوق‌های رای آمدند به این نتیجه رسیدند که تحریم نمی‌تواند ملت ایران را به زانو درآورد.

وی با بیان این که فرهنگ ایثار و شهادت در ملت ما نهادینه شده است، اظهارداشت: به لطف خداوند توانستیم این فرهنگ را در میان ملت نهادینه کنیم. فرهنگ ایثار و شهادت ریشه در عشقی دارد که مردم ما به امام حسین (ع) و ائمه اطهار(ع) دارند و این فرهنگ در جان مردم ما ریشه کرده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما می‌توانیم این اراده معطوف به عشق را به جای اراده معطوف به قدرت به زبانی برای صلح تبدیل کنیم ، خدا به ما این سرمایه را داده است و یادمان نرود چه چیزی ما را در جنگ تحمیلی نگه داشت.

ظریف با بیان این که این سرمایه است که ضامن اقتدار ما است، یادآور شد: نگاه کشورهای دیگر صرفا به امکانات ما نیست و آنها توپ، تانک و هواپیمای ما را با عربستان مقایسه نکرده‌اند. البته ما هر چه بتوانیم برای نیروهای سرافراز کشور امکانات دفاعی فراهم می‌کنیم، این وظیفه ما است اما آنچه آنها به آن نگاه می‌کنند فرهنگ ایثار است که در مردم ما نهادینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه به جای این که برای امنیت خود نگاه به بیرون داشته باشند و از اخم اوباما بلرزند و با لبخند ترامپ مشعوف شوند به مردم خودشان نگاه کنند آن وقت کسی نمی‌گوید که مردم منطقه را دوشیدم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این خفت برای همسایگان ما است که رییس جمهوری کشوری بگوید تا زمانی که قول سرمایه گذاری نگرفتم به آن کشور سفر نکردم یا من آنان را برای دوشیدن می‌خواهم.

ظریف تصریح کرد: این اتفاق هیچ گاه برای ایران نیفتاده و نخواهد افتاد چون نگاه ما به مردم خودمان است، برای همین حفظ حقوق ایثارگران برای ما یک امر اخلاقی صرف نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نگاه ما به مردم ایران فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: حفظ حقوق ایثارگران برای ما یک امر اخلاقی صرف نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. ما در وزارت امورخارجه این افتخار را داریم که نزدیک به نیمی از همکاران یعنی بیش از 40 درصد از کارکنان از ایثارگران و از خانواده معظم ایثارگران هستند.

وی افزود: اعتقاد داریم که فرهنگ ایثار و شهادت ضامن استقلال و تمامیت ارضی و بالندگی جمهوری اسلامی ایران است و این فرهنگ باید به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مبانی اقتدار ایران حفظ و معرفی شود.

وزیر امورخارجه ادامه داد: دوستان ما در وزارت امورخارجه بخش ایثارگران این وزارتخانه را طراحی کردند، من هم تعهد می‌کنم در حد توان در خدمت دوستان باشم.

ظریف با بیان این که صحبت از ایثار در حضور ایثارگران بسیار دشوار است، اظهار داشت: بنابراین تلاش می‌کنم که به نقش ایثار در حوزه تخصصی این وزارتخانه نگاهی داشته باشم.

همایش «ایثار، زبان صلح جهانی» امروز با حضور جمعی از مسئولان، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه در دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار شد.

کد خبر 399152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha