همشهری آنلاین: سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید ارتش میانمار سکونت‌گاه جمع بزرگی از مسلمانان روهینگیا را با خاک یک‌سان کرده است. عفو بین‌الملل نیز در تازه‌ترین گزارش خود تبعیض علیه اقلیت روهینگیا را در حد آپارتاید ارزیابی کرد.

دیده‌بان حقوق بشر: ارتش میانمار ده‌ها روستای مسلمانان را نابود کرده است

به گزارش دويچه وله، نهاد بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر با استناد به تصویرهای ماهواره‌ای ارتش میانمار را به نابودی کامل ده‌ها روستای مسلمانان روهینگیا متهم کرد.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید نظامیان میانمار در یک اقدام برنامه‌ریزی شده دست‌کم ۵۵ روستای تخلیه شده آوارگان روهینگیایی را با بولدوزر و ماشین‌آلات سنگین با خاک یک‌سان کرده‌اند.

بنابر این گزارش نیروهای دولتی در ایالت راخین در غرب میانمار که محل اصلی سکونت اقلیت روهینگیا محسوب می‌شود، بسیاری از دهکده‌ها و حتی پوشش گیاهی منطقه را به طور کامل نابود کرده‌اند.

از ماه اوت سال گذشته میلادی و با آغاز "عملیات پاکسازی" ارتش میانمار در ایالت راخین بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی مجبور به ترک میانمار شده‌اند و اغلب آن در بنگلادش به سر می‌برند.

آنگ سان سوچی رهبر میانمار چند روز پیش اعلام کرد که دولت حاضر است مطابق توافق‌نامه‌هایی که با بنگلادش دارد راه بازگشت آوارگان و پناهجویان مسلمان به کشور را هموار کند.

  • دشوار شدن بازگشت آوارگان

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید با نابودی سکونت‌گاه مسلمانان روهینگیا در عمل بازگشت آوارگان غیر ممکن خواهد بود. این نهاد بین‌المللی احتمال می‌دهد یکی دیگر از انگیزه‌های با خاک یک‌سان کردن روستاهای مسلمانان، از میان بردن شواهد و آثار بدرفتاری با این اقلیت قومی بوده است.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر بر مبنای بررسی تصویرها ماهواره‌ای از ایالت راخین تهیه شده که در فاصله نوامبر ۲۰۱۷ تا ماه جاری میلادی گرفته شده‌اند.

مدیر بخش آسیای سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید بسیاری از روستاهای نابود شده صحنه جنایت‌های خشونت‌بار علیه اقلیت روهینگیا بوده و کسانی که دستور این کار را داده‌اند قصد از میان بردن یاد و خاطره این جنایت‌ها را داشته‌اند.

فعالان حقوق بشری معتقدند توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت آوارگان روهینگیایی یک اقدام تبلیغاتی بوده است. مطابق این توافق بازگشت آوارگان باید یک ماه پیش آغاز می‌شد اما همچنان صدها هزار نفر از اقلیت روهینگیا در شرایط فاجعه‌باری در اردوگاه‌های بنگلادش به سر می‌برند.

تشنج و درگیری میان اقلیت مسلمان روهینگیا و اکثریت بودایی میانمار سابقه‌ای طولانی دارد. در ماه اوت سال گذشته پس از حمله شبه‌نظامیان روهینگیایی به چند پاسگاه پلیس و ارتش و قتل تعدادی از نیروهای دولتی این تنش‌ها با اوج رسید.

  • تبعیض در حد آپارتاید

عفو بین‌الملل در گزارش نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ که دو روز پیش (چهارشنبه ۲۱ فوریه/ دوم اسفند) در واشنگتن منتشر شد اعلام کرد شواهد و مدارکی که درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این اقلیت "تحت تبعیض نهادینه در حد آپارتاید" بوده‌اند.

سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا و نهادهای حقوق بشری آنچه در میانمار بر سر اقلیت روهینگیا آمده را "نسل کشی و پاکسازی قومی" می‌خوانند.

عفو بین‌الملل یک ماه پس از آغاز عملیات گسترده نظامیان میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، ارتش این کشور را به آتش زدن روستاهای ایالت راخین متهم و تاکید کرد که این کار اعمال سیاست "زمین‌های سوخته" بوده و به منظور زمینه‌سازی برای "پاکسازی قومی" انجام شده است.

کد خبر 399172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha