همشهری آنلاین: وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا ناقض مقررات سازمان تجارت جهانی است و علیه شرکت‌های مختلف تبعیض قایل می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت بازرگانی چین، این بیانیه تصریح می کند دولت آمریکا کارکنان بخش ها و نهادهای دولتی را از خرید تلفن های هوشمند شرکت های مخابراتی 'هواوی' و 'زد تی یی' چین منع کرده است.

در بیانیه وزارت بازرگانی چین آمده است آمریکا اصول و مقررات سازمان تجارت جهانی را مبنی بر تبعیض قایل نشدن علیه شرکت های مختلف نقض کرده است.

شماری از سناتورهای آمریکا طرح ممنوعیت خرید این تلفن ها را ارایه کرده اند و مدعی هستند که چین با استفاده از تلفن های هوشمند علیه آمریکا جاسوسی می کند.

وزارت بازرگانی چین تصریح کرده است آمریکا به تجارت معمول شرکت های چینی در آن کشور ضربه می زند و در حال زیر پا گذاشتن مقررات تجارت جهانی است و صراحتا علیه شرکت های چینی تبعیض قایل می شود.

آمریکا ارتباطات دولتی خود را نیز با شرکت های مشهور اینترنتی و مخابراتی چین به نام های 'هواووی' و 'زد تی یی' قطع کرده است که این مورد اعتراض جدی چین را به دنبال داشته است.

این دو شرکت در بیانیه هایی آورده اند مدتی است نتوانسته اند با طرف های دولتی آمریکا ارتباط کاری و تجاری داشته باشند و فعلا چنین مناسبات تجاری میان طرفین میسر نیست و آنها شامل ممنوعیت شده اند.

لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه ای در پکن گفت این کشور همواره آماده همکاری با دیگر شرکت های خارجی است و امیدوار است شرایط عادلانه ای برای تجارت شرکت های چینی در کشورهای دیگر وجود داشته باشد.

اقدامات آمریکا در زمینه دامپینگ نه تنها چین بلکه اعتراض کره جنوبی، متحد تجاری و سیاسی این کشور را نیز بر انگیخته است به طوری که کره جنوبی چند روز پس از هشدارهای خود به آمریکا درباره اختلافات تجاری دو کشور و اقدام واشنگتن برای در نظر گرفتن تعرفه های سنگین بر روی برخی محصولات کره ای، علیه واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

کره جنوبی در شکواییه خود از اینکه آمریکا تدابیر ضد دامپینگ علیه فولاد وارداتی از این کشور در نظر گرفته انتقاد کرده و خواستار رسیدگی سازمان تجارت جهانی به دعوی طرفین شده است.

سئول از سازمان تجارت جهانی خواسته است با آمریکا رایزنی کرده و به این کشور اعلام کند که نباید مغایر مقررات سازمان، دیگر کشورها را در زمینه تجارت مجازات کند.

این شکایت در شرایطی مطرح می شود که دو کشور هم اکنون بر سر امضای یک توافقنامه جدید تجارت آزاد اختلاف دارند و توافقنامه قبلی آنها، برای دولت آمریکا فاقد اعتبار است.

کد خبر 399188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha