مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

در سفر به ورشو، به‌طور مشخص ۲ محور مورد توجه قرار گرفت؛ یکی آنچه مربوط به ارتباط شهرداری‌ تهران و شهرداری ورشو در زمینه مدیریت شهری است و دوم در زمینه مسائل عمومی‌تر میان ایران و لهستان.

محمدعلی نجفی

در بخش اول، بر تبادل تجربیات و اطلاعات درباره چگونگی اداره شهر و مدیریت مشکلات مختلف شهری تمرکز شد. نشست‌ها با نگاه به همکاری‌های آینده برگزار شد تا مذاکرات معطوف به نتیجه باشد. بازدیدهایی از کارخانه‌های تولید اتوبوس و واگن‌‌های قطار انجام شد. درزمینه تولید اتوبوس برقی و واگن برای شهر تهران، می‌توان در آینده همکار‌هایی را با لهستان آغاز کرد. با طرف لهستانی برای تبادل هیأت‌های کارشناسی برای ادامه مذاکرات و بررسی جزئیات همکاری‌های شهری توافق شد.

همچنین در جمع فعالان اقتصادی لهستان، حوزه‌های مناسب سرمایه‌گذاری آنها در پروژه‌های شهری تهران تشریح شد و از آنها برای حضور در این پروژه‌ها دعوت به عمل آمد. با نگاه مثبتی که در ورشو به تعامل با تهران وجود دارد، می‌توان نوید یک فصل جدید همکاری میان 2 پایتخت را داد. در رابطه با مسائل عمومی‌تر کشور در ملاقات با مقام‌های دولتی و پارلمانی لهستان، راه‌اندازی خط پرواز مستقیم ورشو-تهران پیگیری و مقرر شد این خط به‌زودی راه‌اندازی شود. تبادلات علمی و فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفت و زمینه برای توسعه آموزش زبان فارسی در لهستان و برقراری رشته زبان لهستانی در ایران بررسی شد.

روابط رسمی میان ایران و لهستان عمری 500ساله دارد و این هم برای ما و هم برای لهستانی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. احیای روابط تاریخی میان 2کشور که اوج آن به مهاجرت لهستانی‌ها در جنگ جهانی به ایران بازمی‌گردد در سفر به ورشو مورد توجه قرار گرفت. این رویداد یک نقطه روشن و ماندگار در تاریخ روابط 2کشور است؛ موضوعی که در تمام دیدارها مورد توجه طرف‌های لهستانی بود و باعث ادای احترام آنها به ملت ایران شد.

لهستانی‌ها خاطره مهمان‌نوازی ایرانیان در سال‌های جنگ جهانی دوم را که بیش از یکصد و بیست و یک‌هزار لهستانی را با آغوش باز میزبانی کردند کماکان در حافظه تاریخی خود به یاد می‌آورند و این به‌معنای آن است که عظمت ملت ایران نه فقط در این کشور که در قلب تاریخ ثبت شده است. بر این اساس ساماندهی گورستان لهستانی‌ها در محله دولاب تهران مورد موافقت قرار گرفت و همچنین مقرر شد بنای یادمانی در محل این گورستان با همکاری دولت لهستان احداث شود. در واقع این بنا نماد مهربانی و مهمان‌نوازی ایرانیان درتاریخ است.

کد خبر 399193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha