یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر لاهور که از آن به عنوان مرکز فرهنگی پاکستان نام برده می شود برای بسیاری از مردم جهان نامی آشناست، اما خیلی از مردم در اقصی نقاط دنیا از بخش قدیمی این شهر که به لاهور اندرون یا لاهور قدیم معروف است و مرکز شکوه و عظمت پاکستان به شمار می رفته اطلاعات زیادی ندارند.

لاهور قدیم | مرکز شکوه و عظمت پاکستان

به گزارش ایرنا، شهر قدیم لاهور یا 'لاهور قدیم'که دیواری بزرگ دور آن کشیده شده بود و 12 دروازه آن را احاطه می کرد، امروز تنها قسمت کوچکی از شهر لاهور را تشکیل می دهد.

در زمان کنونی آنچه نظر هر مسافر را در سفر به این منطقه به خود جلب می کند محله های در هم تنیده، بازارهای پرجنب جوش، خانه های قدیمی با سقفی بلند، کوچه پس کوچه های تنگ و باریک و خیابان های پر پیچ و خم می باشد که همه اینها شگفتی های منحصر به منطقه قدیم شهر لاهور است.

شهر قدیم لاهور در عهد باستان بنیان نهاده شد و تا قرن ها به حیات خود ادامه داد، اما در زمان امپراطوری مغول به اوج ترقی و پیشرفت رسید.

شاه اکبر از پادشاهان مقتدر امپراطوری گورکانیان یا مغول با ساخت دیواری عظیم بر دور آن و احداث 13 دروازه در جای جای آن، بر شکوه و عظمت این شهر افزود.

بناهای خارق العاده و شگفت انگیز در منطقه قدیم شهر لاهور به نحوی است که عظمت و بزرگی این شهر را برای هر مسافر و گردشگر خارجی بازگو می کند.

مساحت شهر لاهور در زمان پادشاهی شاه اکبر 2.6 کیلومتر مربع بوده است و ارتفاع دیوارعظیم آن نیز به 30 فوت می رسید.

دروازه دهلی، یاکی، شرانوالا، کشمیر، مستی، روشنی، لاهوری، موری، بتی، شاه عالم، اکبری، موچی و تکسیلا از جمله 13 دروازه عظیم و بسیار مستحکم شهر لاهور بوده است که در حال حاضر تنها چند مورد آن باقی مانده است.

هنگام غروب تمامی این دروازه ها بسته می شد و تنها دروازه 'موری' در چند ساعت ابتدای شب بر روی مسافران باز می ماند.

تمامی این دروازه ها و دیوارهای عظیم در زمان تسلط انگلیسی ها بر این منطقه به صورت کامل تخریب شد.

انگلیسی ها در سال 1900 میلادی شش دروازه را بازسازی کردند که بقایای تعدادی از آنها همچنان وجود دارد و بقیه بر اثر اتش سوزی یا حوادث طبیعی و در گذر زمان نابود شدند.

  • کوچه های تو در توی شهر

شاید بسیاری از خود بپرسند اگر این شهر مسکن بزرگان تاجران، سرداران و حکما و در کل طبقه ثروتمند جامعه بوده است پس چرا بسیاری از خانه های کوچک با کوچه های تنگ و باریک در آن ساخته شده است .

گفته می شود که این خانه ها با نگاه مقابله با تهدیدهای خارجی ساخته شده است تا دشمن نتواند شهر را در یک حمله غافلگیر کند. خیابانهای پیچ در پیچ و کوچه بازارهای تو در تو باعث می شد تا مردم بهتر بتوانند در مقابل دشمن فرضی مقاومت کنند.

کوچه ها و خیابان ها به گونه ای ساخته شده است که هیچ بن بستی در آن وجود ندارد و همه آنها به یکدیگر متصل هستند.

طی زمان های قدیم مسافری که از یک دروازه وارد شهر می شد به راحتی می توانست از طریق خیابان های پیچ در پیچ از دروازه دیگر خارج شود.

  • حویلی ها،تجسم معماری ایران

در میان کوچه های تنگ و باریک خانه های بزرگی به نام حویلی ساخته شده است اسم حویلی از فارسی گرفته شده است و در قدیم به خانه های بزرگ گفته می شد.

هر چند ساخت این خانه های عظیم و با نقش و نگارهای زیبا در زمان سلسله گورکانیان هند آغاز شد، اما تمامی حویلی ها موجود در بخش قدیمی شهر لاهور در زمان حکومت 'سیک ها' ساخته شده است . بسیاری از حویلی ها که تجسمی از معماری ایران است در اثر حوادث طبیعی به ویژه سیلاب تخریب شدند.

فرمانروایان سیک نیز تحت تاثیر معماری گورکانیان هند که نشات گرفته از معماری ایرانی بود حویلی های عظیمی احداث کردند که برخی از آنها از جمله 'دینا نات، نونهال سینگ، یوسف صلاح الدین، دینا سینگ ، لال، بیج نات، میان خان، شمشیر سینگ، چونا مندی و میان سلطان' با همان زیبایی و عظمت گذشته همچنان پا برجاست.

بخش قدیمی شهر لاهور مملو از اثار و مکان هایی است که صدها سال قدمت دارد و شکوه و عظمت غرور افرین شهر لاهور را بیان می کند. علاوه بر قلعه لاهور، باغ شالیمار و مسجد پادشاهی، مساجد وزیر خان، مریم زمانی و مسجد نوین مسجد اونچی، مسجد گلدن و منار پاکستان هر یک بار دیگر حوادث تاریخی و عظمت معماری پادشاهای مغول را در این شهر تازه می کند.

چیزی که شهر لاهور را از دیگر شهرهای قدیمی جهان متمایز می کند، سیستم قدیمی آبرسانی و ذخیره سازی منابع آبی در باغ های معروف شهر لاهور است که توجه بسیاری از معماران جهان را به خود جلب کرده است.

  • بازارهای لاهور پاکستان

شهر قدیم لاهور در زمان اوج شکوه و عظمیت دارای بازارهای بزرگی بوده است.

این بازارها که تعداد آنها به 20 مورد می رسد، همچنان وجود دارد و یکی از بزرگترین بازارهای قاره آسیا به شمار می اید.

بازار اکبر، بازار پارچه فروشان، بازار شیخ پوریان، بازار موتی، بازار کناری، بازار کسرا، بازار وان، بازار بنگلا، بازار شاه عالمی، بازار ماهی و پرندگان، بازار صرافان و چند بازار دیگر از جمله بازارهای معروف شهر لاهور پاکستان است که تاجران اجناس خود را به صورت عمده فروش در اختیار مشتریان قرار می دهند.

تمامی این بازارها در زمان امپراطوری گوکانیان هند و سیکها ساخته شده اند و گفته می شود که یک شرکت هند شرقی انگلیس در ابتدای فعالیت خود در شبه قاره هند از طریق بازار اکبری در لاهور توانست اجناس خود را در سراسر این شبه قاره به فروش برساند.

  • فرهنگ غذایی شهر لاهور

اگر گفته شود که لاهور دارای بهترین غذاهای شبه قاره با طعم خاص و منفرد دار، شاید سخن گزافی نگفته ایم.

یقینا در هند و پاکستان امروز غذاهای لاهوری که منشاء بسیاری از آنها ریشه در فرهنگ و تاریخ این شهر دارد از اهمیت و شهرت بسزایی برخوردار است، به نحوی که بسیاری از شهروندان پاکستانی و هندی و دیگر کشورهای جهان لذت طعم غذاهای لاهوری را از دست نمی دهند. به همین دلیل امروز در مناطق مختلف لاهور قدیم و جدید رستوران های بزرگی به صورت سنتی و مدرن غذاهای مخصوص لاهور را طبخ می کنند و در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

بسیاری از این رستوران ها نیز ریشه در تاریخ دارد که از صاحبان امروزی آن را از پدران و پدربزرگان خود به ارث برده اند.

ساکنان مردم در منطقه قدیم شهر لاهور بسیار مهمان نوازند و قدم میهمانان و گردشگران خارجی را گرامی می دارند به همین دلیل است که در این منطقه مسافران و گردشگران در کنار احساس آرامش و امنیت هیچ گاه احساس غربت نمی کنند.

کد خبر 399195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha