همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحران مالی و زیان‌دهی مترو گفت: مترو به علت کمبود قطار نمی‌تواند از همه ظرفیت و زیرساخت‌های خود استفاده کند و در همین راستا در خدمات‌دهی با مشکل روبرو شده‌است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به از کار افتادن یک دستگاه قطار در خط یک مترو در هفته گذشته، با بیان اینکه مترو از نظر مالی با کمبود اعتبار روبروست، گفت: در حال حاضر به دو هزار واگن نیاز داریم، بسیاری از قطارها قدیمی شده‌اند و نزدیک به 230 واگن در تعمیرگاه هستند. متروي تهران به علت کمبود قطار نمی‌تواند از همه ظرفیت و زیرساخت‌های خود استفاده کند و در همین راستا در خدمات‌دهی با مشکل روبرو می‌شود.

  • 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تهیه واگن نیاز است

علیخانی با اشاره به اینکه ناوگان مترو به شدت نیاز به تجهیزات دارد، ادامه داد: بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار فقط برای تهیه واگن نیاز است، البته دولت مصوبه بسیار خوبی در این رابطه در شورای اقتصاد تصویب کرده است و برای خرید دو هزار واگن اعتبارات آن را تامین کرده است. البته از این دو هزار واگن بخشی برای تهران و بقیه برای سایر کلانشهرها است و در حال پیگیری هستیم تا هر چه سریعتر این واگن‌ها خریداری شود.

علیخانی با بیان اینکه منتظر تحقق وعده‌های دولت در خصوص خرید دو هزار واگن برای کلانشهرها هستیم، تصریح کرد:‌ این دو هزار واگن خود کمک بزرگی است البته مجلس هم دو میلیارد یورو برای کمک به حمل و نقل عمومی کلانشهرها تصویب کرده است و از آن دو هزار واگن نیز هزار عدد آن به تهران اختصاص دارد.

سوء استفاده چین از تحریم‌ها

علیخانی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در حوزه مترو گفت: در گذشته تحریم‌ها باعث شده بود، همه چیز چند برابر قیمت به ایران برسد، بیشتر قطعات از چین وارد می‌شد آنها هم از این مساله سوء استفاده می‌کردند و از آنجایی که می‌دانستند ایران دچار مشکل است همه چیز را به ما گرانتر می‌فروختند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه اگر قطارهای جدید وارد نشوند، باید منتظر اتفاقات این چنینی بیشتر بود، افزود: اگر قطار جدید نیاید، طبیعی است که با مشکل مواجه می‌شویم، چرا که هر چه جلوتر می‌رویم قطارها فرسوده‌تر می‌شوند همین امروز با کمبود قطار روبرو هستیم و اگر قرار باشد؛ همین تعداد قطار هم به علت فرسودگی خارج شوند، فاصله بین دو ایستگاه باز هم افزایش خواهد یافت.

  • در فرودگاه امام خمینی فقط یک قطار کار می‌کند

وی در ادامه به بحران برف و کولاک در تهران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اگر مترو امکانات بیشتری داشت معضلات به آن حد نمی‌رسید، گفت: در فرودگاه امام خمینی فقط یک قطار کار می‌کند به همین دلیل زمانی که در تهران برف و کولاک شد، مردم در فرودگاه ماندند و برخی تاکسی‌ها از مردم سوء‌استفاده کرده و تا یک میلیون کرایه گرفتند. اگر قطار به اندازه کافی بود نمی‌توانستند سوء استفاده کنند.

وی با اشاره به معضلات خط فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ادامه داد: هر فرد باید 90 دقیقه در ایستگاه منتظر بماند تا بتواند سوار قطار شود و یکی از خطوطی که به شدت نیاز به قطار دارد، همین خط است و هر یک قطاری که از خط خارج می‌شود، طبیعی است که به شدت به مترو فشار می‌آید.

  • مترو در حال حاضر به شدت زیان‌ده است

علیخانی در واکنش به این سوال که پس درآمد حاصل از بلیت مترو خرج چه می‌شود، گفت: مترو در حال حاضر به شدت زیان‌ده است، از سوی دیگر در مدیریت شهری گذشته چندین هزار نیرو به صورت بی‌رویه استخدام شدند و خود به خود بخش زیادی از اعتبارات صرف هزینه جاری و حقوق در مترو می‌شود و اگر هم چیزی باقی بماند صرف تعمیرات می‌شود.

او با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مترو سودده است، افزود: بخش خصوصی در بسیاری از کشورها در مترو سرمایه‌گذاری می‌کند و خودش مدیریت کرده و قیمت‌ها را کنترل می‌کند و قیمت‌هایش توجیه اقتصادی دارد اما برای ما قیمت‌ها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

  • مخالفت دولت با افزایش قیمت بلیت مترو

عضو شورای شهر با اشاره به مخالفت‌هایی که در تهران با افزایش قیمت بلیت می‌شود، ادامه داد: اگر ما بلیط مترو را کمی افزایش دهیم به شدت با مخالفت مواجه می‌شود، جالب است آنجایی که مربوط به حمل و نقل است نباید قیمت‌ها را زیاد کرد، اما از آن سو دولت آنجا که دست خودش باشد هر جور بخواهد عمل می‌‌کند قیمت دلار دراین مدت به شدت نوسان داشته و شاهد بودیم یک دقیقه هزار تومان افزایش داشت، اما وقتی پیشنهاد دادیم قیمت بلیت از 800 تومان به هزار تومان افزایش یابد اعلام کردند زیاد است.

او ادامه داد: در این شرایط کیفیت خدمات پایین می‌آید، بالاخره چه کسی باید این پول را پرداخت کند؟ مدیرعامل مترو که نمی‌تواند این پول را از جیبش بپردازد متاسفانه قیمت‌ها واقعی نیست و دولت هم تا اینجا کمک نکرده است.

این عضو شورای شهر با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تعمیر قطارهای مترو وجود دارد، تصریح کرد: قطعه بوژی در داخل کشور ساخته نمی‌شود و برای تعمیر آن هم با مشکل روبرو هستیم به هر حال برخی از این قطعات وارد می‌شوند و فقط برخی قابل تعمیر است و باید قطعات دوباره از خارج خریداری شده و وارد شود.

او در رابطه با عمر مفید قطارهای مترو و نقص فنی در آنها گفت: این قطعات مترو هستند که مشکل پیدا می‌کنند فناوری قطار مترو با قطارهای دیگر بسیار تفاوت داشته و پیچیده‌تر است. برای مثال درب اتوماتیک مترو روزانه هزار مرتبه بسته و باز می‌شود. بنابراین تکنولوژی این دو کاملا باهم متفاوت بوده و قطار شهری باید در هر ایستگاه با سرعت بالا ترمز کنند در نتیجه استهلاک آنها بیشتر بوده و طبیعی است که این گونه مشکلات و نقص فنی‌ها پیش بیاید.

کد خبر 399288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha