همشهری آنلاین: حزب حاکم کمونیست چین راه را برای ماندن نامحدود شی جین پینگ در پست ریاست جمهوری فراهم کرد و پیشنهاد حذف بندی در قانون اساسی چین را ارائه کرد که حضور در پست ریاست جمهوری را به دو دوره محدود می‌کند.

زمینه‌سازی برای رهبری نامحدود شی جینپینگ بر چین

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور ۶۴ ساله چین طبق قانون اساسی کنونی باید پس از دو دوره پنج ساله از قدرت کنار برود. او که به پایان اولین دوره‌اش نزدیک می‌شود رسما در نشست سالانه پارلمان چین که پنجم مارس برگزار می‌شود، برای بار دوم انتخاب خواهد شد.

او برای رهبری حزب محدودیتی ندارد اما یک دوره حداکثر ۱۰ ساله مرسوم است. او دومین دور حضورش به عنوان رئیس حزب و ارتش چین را از اکتبر و در پایان کنگره حزبی که هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود، شروع کرد.

این خبر که از سوی خبرگزاری دولتی شینهوا اعلام شد، جزئیات چندانی نداشت. طبق آن، پیشنهاد مذکور از طرف کمیته مرکزی حزب ارائه شده است که مهمترین نهاد حزب حاکم است. این پیشنهاد همچنین پست معاون رئیس‌جمهوری را هم شامل می‌شود.

شینهوا گزارش داد: کمیته مرکزی حزب کمونیست چین پیشنهاد حذف عبارتی را از قانون اساسی این کشور داده است که رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری جمهوری خلق چین را از ماندن بیش از دو دوره متوالی در قدرت منع میکند.

شینهوا در گزارشی جداگانه اعلام کرد، این کمیته همچنین پیشنهاد درج "تفکرات شی جین پینگ درباره سوسیالیسم با مولفه‌های چینی برای یک دوره جدید" در قانون اساسی را مطرح کرد. این پیشنهاد به تفکر سیاسی رئیس‌جمهوری چین اشاره دارند که هم‌اکنون وارد مرام‌نامه حزب کمونیست چین شده است.

اصلاحات قانون اساسی چین باید به تایید پارلمان برسد اما از آنجایی که این نهاد با وفادران حزبی پر شده است، این بدان معناست که این اصلاحیه به مانع نمی‌خورد.

کد خبر 399323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha