یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

روبات‌هایی که به جای آدم‌های مشهور در دنیای مجازی، کارهای واقعی انجام می‌دهند، فالوئر جمع می‌کنند و در مواقع بحرانی بیانیه صادر کرده و روی آدم‌ها تأثیر می‌گذارند.

تویت

این روبات‌های نوظهور که با هوش مصنوعی فعال شده‌اند، سال‌هاست در این فضا حضور دارند و باعث مشکلات زیادی نیز شده‌اند. تأثیرگذاری بر روند انتخابات اخیر آمریکا یکی از مشهورترین انقلاب‌‌های روبات‌ها در دنیای مجازی است. نمونه داخلی آن نیز مربوط به اکانت ساختگی شهین‌دخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی رئیس جمهور است که از قول او حرف‌هایی را جعل کرده و باعث دردسر شده بود. حالا توییتر در تازه‌ترین واکنش به این فعالیت‌های ساختگی و تقلبی اعلام کرده برنامه جدیدی را برای از بین بردن این حساب‌های غیرواقعی و نظارت بیشتر بر روال کاری این شبکه اجتماعی آغاز می‌کند.

این‌طور که توییتر اعلام کرده، روبات‌ یا bot مقصر اتفاقات اخیر است. این بات‌ها می‌توانند خودشان را به‌جای آدم‌ها جا بزنند یا باعث تقویت «یک اتفاق» شود. «دستکاری در شبکه‌های اجتماعی» اتهامی است که علیه توییتر در این‌باره مطرح شده و گفته می‌شود، انتخابات آمریکا در سال2016 یکی از قربانیان این ماجرا بوده است.

  • دستکاری چطور رخ می‌دهد؟

فرستادن پیام‌های اسپم و تکراری به تعداد زیاد یکی از روش‌های اصلی کار این اکانت‌هاست. آنها می‌توانند محتواهای ثابتی را مکررا در شبکه‌های اجتماعی پخش کنند. پروپاگاندای رسانه‌ها با استفاده از این سیستم توجه مخاطبانشان را به سوی سوژه دلخواه‌شان می‌کشانند و در عین حال می‌توانند دیگران را به انجام یک کار تحریک کنند. داغ کردن هشتگ‌ها هم بخشی از کاری است که می‌تواند به‌صورت مصنوعی توسط اکانت‌های جعلی انجام شود. بزرگ‌ترین اقدام اشتباه، آنطور که یکی از مسئولان توییتر می‌گوید، ساخت حساب‌های چندگانه به نام یک نفر است.

  • راه‌حل توییتر

شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده، تغییراتی در سیستم‌های امنیتی صورت می‌دهد تا جلوی تبلیغات، پخش اطلاعات غلط و سخنان تحریک‌آمیز را بگیرد. پل روث، مدیر سیاست‌های توسعه توییتر در این‌باره در یک پست وبلاگ می‌گوید: «توییتر حساب‌های چندگانه را بررسی کرده و تمام آنها را مسدود می‌کند. ضمن اینکه اگر کسی بخواهد یک پیام مشخص را چندبار در فضای این شبکه پخش کند، هشدار جدی دریافت می‌کند.

به‌طور دقیق و واضح، توییتر پست هر پیام اتوماتیک با الگوی ثابت را به‌عنوان اسپم شناسایی می‌کند.» گذاشتن پست‌های یکسان توسط یک اکانت، ریپلای کردن و منشن کردن اکانت‌های مختلف با یک پیام یا محتوای ثابت هم تحت کنترل قرار می‌گیرد و اگر اینطور تشخیص داده شود که دست یک روبات در کار است، آن حساب کاربری از کار می‌افتد. تعداد زیاد ریتوییت‌ها با موضوع مشخص و در یک بازه زمانی خاص، ‌مصداق پیام‌های اسپم در توییتر هستند.

کد خبر 399333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha