همشهری آنلاین: پزشکان در هند بزرگ‌ترین تومور مغزی که تابه‌حال جراحی شده، توده‌ای که تقریبا به اندازه سر بیمار بود، را با موفقیت از سر او برداشتند.

brain tumor

به گزارش بی‌جی‌آر نیوز این عمل جراحی که تقریباً هفت ساعت طول کشید،  در اوایل ماه جاری در بمبئی انجام شد و ظاهراً بیمار در حال بهبودی است و سرش بسیار سبک‌تر است.

این بیمار به نام سانتلال پال مردی اهل شمال هند است. این مغازه‌دار ۳۱ ساله گفت برای نخستین بار سه سال پیش متوجه این تومور شد، اما چند دکتر و بیمارستان او را جواب کردند و به او گفتند امیدی برای برداشتن تومور وجود ندارد.

پال خوش‌اقبال بود که این تومور عمدتاً در بیرون جمجمه او رشد کرد، به‌طور یکه ۹۰ درصد توده تومور در خارج از مغز او قرار داشت. بااین‌حال فشار تومور بر روی مغز پال باعث از دست رفتن بینایی او شد، به‌طوری‌که عمل جراحی تنها راه برای او برای ادامه زندگی بود.

دکتر تیموتری نادکارنی، جراح مغز و اعصاب که با همکاری یک گروه پنج‌نفره عمل جراحی روی پال را انجام دادند.

او می‌گوید هیچ‌کدام از آن‌ها تابه‌حال چیزی شبیه این تومور ندیده بودند. تومور که بیرون از جمجمه راه پیدا کرده بود، چنان به سرعت رشد کرده بود که بزرگ‌تر از خود سر پال شده بود. پزشکان پس از برداشتن تومور درباره انتشار خبر کار خودشان تردید داشتند، زیرا نمی‌دانستند آیا عمل واقعاً مؤثر بوده است یا نه. اکنون به گفته آن‌ها پال در روند بهبودی است.

دکتر نادکارنی توضیح می‌دهد: «ما مجبور شدیم که جمجمه را ببریم و باز کنیم تا تومور را برداریم. بخشی از تومور که درون جمجمه قرار داشت با ایجاد این منفذی در جمجمه برداشته شد.»

بعد از برداشتن تومور معلوم شد که این توده تقریباً ۱.۹ کیلوگرم وزن دارد.

به گفته نادکارنی با برداشته شدن این باز سنگین از سر و گردن پال او دوباره توانسته است به‌طور طبیعی راست بایستد و راه برود و غذا بخورد.

کد خبر 399336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha