همشهری آنلاین: اعضای دو حزب مطرح «مسلم لیگ نواز» و «مردم» با نزدیکتر شدن به انتخابات سراسری مجلس سنای پاکستان برای کسب هر چه بیشتر کرسی‌های این مجلس کری خوانی را برای این رقابت داغ سیاسی آغاز کرده‌اند.

کری خوانی دو حزب مطرح پاکستان در آستانه انتخابات مجلس سنا

 به گزارش ايرنا، نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان که اخیرا از سوی دادگاه عالی از ریاست حزب خود نیز سلب صلاحیت شد، با انتخاب شهباز شریف برادر خود به عنوان جانشین ریاست حزب مسلم لیگ نواز چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات سراسری مجلس سنای پاکستان قرار است ماه ژوئیه 2018 - تیرماه 97- در این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی در این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.

انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان مجلس از جمله سنا ، رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.

برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی - شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخوا و بلوچستان- رئیس جمهوری این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که حدوداً تعداد این نمایندگان به یکهزار و 100 نفر می‌رسد.

انتخابات آینده مجلس سنای پاکستان نیز قرار است سوم مارس 2018 - دوازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شود که این انتخابات هر سه سال یکبار برگزار می شود.

رقابت های سیاسی در پاکستان همزمان با نزدیک شدن به این رویدادهای انتخاباتی افزایش یافته و سیاستمداران برای دعوت از رهبران کلیدی در احزاب رقیب خود پیشی گرفته و یا در جایی دیگر سناریوهایی برای تقسیم یک حزب سیاسی در حال اجرا است.

به گزارش منابع خبری پاکستان، نواز شریف و شهباز شریف روز گذشته ششم اسفندماه در لاهور دیدار کرده و طرفین درخصوص بحران سیاسی و پرونده هایی که علیه خانواده نواز شریف در دیوان ملی احتساب در جریان است، رایزنی کردند.

منابع آگاه گفتند: نواز شریف با انتخابات شهباز شریف به عنوان قائم مقام ریاست حزب مسلم لیگ نواز موافقت کرده و قرار است پس از مدتی از طریق انتخابات، رئیس دائمی حزب مسلم لیگ نواز تعیین شود.

نواز شریف در دیدار با شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب با ابراز نگرانی از رویکرد دادگاه و دیوان ملی احتساب در قبال خانواده خود و حزب مسلم لیگ نواز، گفت: کنار گذاشتن حزب مسلم لیگ نواز از انتخابات آتی مجلس ناعادلانه است.

به گزارش روزنامه پاکستانی اردو زبان 'دنیا'، قرار است فردا سه شنبه هشتم بهمن ماه جاری نشست مسئولان ارشد حزب مسلم لیگ نواز برگزار شود که طی آن با انتخابات شهباز شریف به عنوان قائم مقام ریاست حزب موافقت می شود.

در همین حال 'آصف علی زرداری' رئیس جمهوری پیشین پاکستان و از اعضای ارشد حزب مردم، به عنوان اصلی ترین حزب مخالف و رقیب حزب نواز شریف، از رویکرد نواز شریف انتقاد کرد و گفت: آینده سیاسی پاکستان متعلق به حزب مردم است و این بار ما قدرت را از حزب مسلم لیگ نواز در لاهور تحویل می گیریم.

زرداری در دیدار با یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پیشین و احمد محمود حکمران سابق ایالت پنجاب گفت: پایان دادن به تروریسم و فقر هدف اصلی حزب مردم برای در آینده است.

از طرفی حزب مسلم لیگ نواز برای جذب اعتماد مردم و اطمینان از کسب آرای آنان در انتخابات عمومی، تصمیم گرفته تا با درخواست یک میلیون نفر متقاضی گاز خانگی موافقت انجام شود.

بیشتر این متقاضیان ساکن شهرهای ایالت پنجاب (مرکز قدرت حزب نواز شریف)هستند که تا پیش از آن درخواست آنان برای دریافت مجوز گاز خانگی پذیرفته نمی شد، ولی اکنون حزب مسلم لیگ نواز برای جلب اعتماد آنان اقدام به موافقت فوری با درخواست های مجوز گاز خانگی کرده است.

همچنین از سوی دیگر، پس از آنکه دادگاه عالی پاکستان نواز شریف را از ریاست حزب خود نیز رد صلاحیت کرد، گفته می شود که این حزب در تلاش است تا با اعمال فشار بر دادگاه، قضات را مجبور به تغییر تصمیم خود کند.

اخیرا رئیس پروژه «ساخت مسکن برای نیازمندان» نیز از سوی سازمان بازرسی پاکستان دستگیر شده و در بازجویی‌های اولیه مشخص شده که میلیون‌ها روپیه اختلاس از سوی 'احدچیمه' صورت گرفته که مستقیم زیر نظر سروزیر ایالت پنجاب فعالیت می‌کرده است.

«اعتزاز احسن» سناتور مشهور عضو حزب مردم پاکستان نیز درخصوص اعتصاب دستگاه های دولتی در ایالت پنجاب، گفت:اعتصاب دستگاه ها در این ایالت به دستور مستقیم شخص سروزیر صورت گرفته است.

وی اضافه کرد:در تاریخ 70 ساله پاکستان این دومین باری است که دستگه های دولتی دست به اعتصاب زده و از ارائه خدمت به مردم دست کشیده‌اند.

وی بر لزوم اقدام قضایی علیه عوامل و بانیان این اعتصاب تاکید کرده و گفت:عاملان بروز مانع در خدمت به مردم باید مجازات شوند.

کد خبر 399409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha