همشهری آنلاین: معلمی اسپانیایی که ده‌ها سال پیش در اقدامی ابتکاری نخستین نمونه از کتاب‌های الکترونیکی امروز را البته از نوع مکانیکی ساخته بود، چهار دهه پس از مرگ صاحب خیابانی به نام خود در مادرید شد.

النا روییز

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، آنگلا روييز روبلز كه معلم و نويسنده‌اي پرشور و مبتكر از اهالي گاليشيا بود، سال 1949 به روشي نوين براي افزايش آگاهي‌هاي دانش‌آموزان و در عين حال سبك كردن كيف‌هايشان دست يافت. دايره‌المعارف مكانيكي او كه با شماره اختراع 190698 در اسپانيا ثبت شده، يك دستگاه مكانيكي و الكتريكي مبتني بر فشار هوا براي خواندن كتاب است و امكاناتي چون پخش صدا، صفحه ذره‌بين و روشنايي براي خواندن در شب دارد.

هدف روييز روبلز از اختراع اين دستگاه ساده بود؛ آسان كردن فرآيند آموزش و به دست آوردن بيشتر آگاهي به كمترين تلاش. اين دستگاه آن زمان برنده جايزه‌هاي فراوان شد و بسيار مورد تقدير قرار گرفت. معلم مبتكر اسپانيايي نتوانست پول مورد نياز را براي توليد انبوه دستگاه خود فراهم كند و امروز نمونه آزمايشي آن در موزه ملي علوم و فناوري در شهر لاكرونيا در ايالت گاليشيا نگهداري مي‌شود.

روبلز در 1975 از دنيا رفت اما آنچه ساخته بود در گذر زمان بسيار مورد توجه قرار گرفت و در 26 مارس 2016 همزمان با تولد 121 سالگي، سايت گوگل با تغيير نشان خود از او ياد كرد. اين هفته هم شوراي شهر مادريد تصميم گرفت براي بزرگداشت نام و ياد معلم مبتكر اسپانيايي و تقدير از مشاركت در امر آموزش يكي از خيابان‌هاي پايتخت را به نام او كند. اين اقدام بخشي از يك پروژه بزرگ‌تر براي شناسايي آثار قدرناديده و كمتر مورد توجه زنان پيشروي اسپانيايي است.

سال گذشته شوراي شهر مادريد مقرر كرده بود چند خيابان به نام ايزابل اورايزابال (نويسنده و ديپلمات) و النا كورنارو (فيلسوف و نخستين زن دارنده مدرك دكتري) شود. ضمن اينكه از 9 پلاك به نام برخي از زنان برجسته تاريخ اسپانيايي هم رونمايي شده بود.

کد خبر 399425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha