علی ابراهیمی-خبرنگار: افزایش نرخ ارز و خیز شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی برای به روزرسانی قیمت‌ها موجب خودداری موقت برخی فروشندگان از عرضه لوازم خانگی شد اما با اولتیماتوم سازمان حمایت درباره‌افزایش نیافتن قیمت‌ها تا پایان سال و سیر نزولی نرخ ارز اکنون مشکلی برای قیمت و عرضه این محصولات وجود ندارد.

لوازم خانگی

اقدام شرکت‌های تولید‌کننده لوازم خانگی برای افزایش 5درصدی قیمت این محصولات، از ابتدای بهمن‌ماه، موجب کاهش عرضه موقتی لوازم خانگی در بازار شد و موجب شد طی چند هفته گذشته برخی فروشندگان لوازم‌خانگی از عرضه این محصولات با قیمت روز به مشتریان خودداری کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری در واکنش به این تحولات، از نبود کمبود در بازار لوازم خانگی خبر داد و تأکید کرد مشتریان درصورت اختلال در عرضه یا افزایش بی‌رویه قیمت این محصولات می‌توانند، شکایات خود را به این اتحادیه ارائه دهند تا با متخلفان برخورد شود.

محمد طحان‌پور با بیان اینکه پس از افزایش شدید نرخ ارز برخی فروشندگان لوازم خانگی به امید افزایش بیشتر قیمت‌ لوازم خانگی با رسیدن نرخ دلار به 5هزار تومان، کاهش عرضه، دپوی کالاهای موجود در انبارها و حتی افزایش خرید این محصولات از نمایندگی شرکت‌های رسمی را در دستور کار قرار دادند و موجی در بین فروشنده‌ها برای گرانی این اقلام ایجاد شده بود، اما با بازگشت نرخ ارز اکنون این روند متوقف شده و آرامش کامل بر بازار حکمفرماست؛ گرچه همانند گذشته، بازهم رکود حرف نخست بازار لوازم خانگی است.

  • سخت‌ترشدن شرایط فروش

به گفته وی، ادعای کمبود کالا در بازار لوازم خانگی حرفی است که برخی کسبه به امید سوداندوزی بیشتر و پس از اقدام شرکت‌ها برای افزایش 4تا 5درصدی قیمت‌ها مطرح کردند. اما این اقدام شرکت‌های رسمی پس از نامه سازمان حمایت مبنی بر ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت لوازم خانگی تا پایان فروردین‌ماه سال آینده، مسکوت ماند و این شرکت‌ها قیمت محصولات خود را به نرخ‌های قبلی بازگرداندند.

طحان پور با بیان اینکه این شرایط موجب شده بود شرکت‌های رسمی عرضه‌کننده لوازم خانگی از ارائه فهرست جدید قیمت محصولات خود تا 20بهمن‌ماه امسال خبر دهند، افزود: خوشبختانه ثبات نسبی بازار ارز و اولتیماتوم سازمان حمایت مانع از ارائه فهرست جدید قیمت‌ها شد.‌

با وجود این شرکت‌های رسمی عرضه‌کننده لوازم خانگی شرایط سخت‌تری را برای فروش محصولات خود لحاظ کرده‌اند؛ مثلا اگر قبلا با اقساط دو ماهه این محصولات را عرضه می‌کردند اما اکنون این مدت زمان را به حداکثر 20روز تا یک‌ماه کاهش داده‌اند یا تخفیف‌های ارائه شده در قالب جشنواره‌های فروش بهاره خود را حذف کردند.

به گفته وی، تخفیف‌های جشنواره فروشندگان لوازم خانگی همزمان با مطرح شدن ارائه فهرست جدید قیمت‌ها متوقف شد اما اکنون با کاهش نسبی نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار لوازم خانگی، شرکت‌ها برپایی جشنواره را دوباره در دستور کار قرار داده‌اند. نوسان نرخ ارز شوک قیمتی به بازار لوازم خانگی وارد کرد اما حتی فروشندگان نیز با کاهش نرخ دلار چک‌های خرید لوازم خانگی از نمایندگی‌های رسمی را پس گرفتند.

تخفیف‌های جشنواره فروشندگان لوازم خانگی همزمان با مطرح شدن ارائه فهرست جدید قیمت‌ها متوقف شد اما اکنون با کاهش نسبی نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار لوازم خانگی، شرکت‌ها برپایی جشنواره را دوباره در دستور کار قرار داده‌اند

  • مشتریان تخلفات فروشندگان را گزارش دهند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: لوازم خانگی خارج از شمول قیمت‌گذاری مصوب است اما شرکت‌های تولید‌کننده به استناد به افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه تمام‌شده تولید، افزایش 5درصدی قیمت‌ها را در دستور کار قرار دادند اما سازمان حمایت این استدلال‌ها را نپذیرفت و اعلام کرد مواد اولیه موجود در کارخانه‌های تولید لوازم خانگی با نرخ ارز قبلی وارد شده و افزایش قیمت با استناد به این شیوه را رد کرد.

طحان‌پور با بیان اینکه اکنون شرکت‌ها ضمن بازگرداندن قیمت افزایش توزیع لوازم خانگی را در دستور کار قرار داده‌اند، گفت: شرایط بازار شب عید امسال لوازم خانگی به‌گونه‌ای‌شده که باز هم رکود حرف نخست این بازار است و تنها مشتریانی که واقعا نیازمند خرید این محصولات برای مواردی مانند جهیزیه هستند و در دوران افزایش نرخ ارز نیز ناچار به خرید بودند، خریداران اصلی بازار لوازم خانگی هستند.

وی افزود: درصورتی که مشتریان به نمایندگی‌های فروش رسمی یا فروشگاه‌های عرضه‌کننده لوازم خانگی مراجعه کرده و فروشندگان از عرضه این محصولات خودداری یا خواستار افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلف ازجمله نوسان نرخ ارز باشند، خریداران می‌توانند این موضوع را از طریق مراجعه حضوری به اتحادیه با آدرس طبقه دهم ساختمان آلومینیوم یا تماس با شماره تلفن‌های 49-66717548 از ساعت 11تا 14 همه روزه به جز روزهای پنجشنبه اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

کد خبر 399437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha