سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
۰ نفر

احمد میرخدائی - خبرنگار: ۱۳ روز پس از برخورد پلیسی با بازار ارز، تب قیمتی این بازار در ظاهر فروکش کرده و هر دلار آمریکا ۴هزار و ۴۷۱ تومان قیمت خورده اما گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد دلار و یورو در بازار کمیاب شده است و هنوز هم دلالان حاشیه بازار، این دو ارز را به قیمت‌های بسیار بالاتر از نرخ بانکی خریدوفروش می‌کنند.

دلار

یکی از صرافان محدوده خیابان فردوسی معتقد است: عرضه قطره‌چکانی دلار و یورو از سوی بانک مرکزی، فقط قیمت دستوری این دو ارز را کاهش داده و معامله چندانی با این نرخ‌ها انجام نمی‌شود. از سوی دیگر هرچند پلیس پایتخت در جریان طرح ساماندهی بازار ارز در 25بهمن، تعدادی از دلالان محدوده منوچهری و سبزه‌میدان را دستگیر کرد و با مستقر کردن مامور در این مناطق، راه را بر تجمع دلالان و اخلالگران ارزی بست اما گشت‌وگذاری در خیابان فردوسی نشان می‌دهد باقیمانده این صنف هنوز هم در پیاده‌روهای خیابان فردوسی به‌صورت تلفنی در حال قیمت‌گذاری ارز و خریدوفروش آن هستند.

پس از حضور پلیس در بازار ارز، تب صعودی دلار فروکش کرد و ظرف چند روز قیمت، هر دلار آمریکا از حوالی 5هزار تومان به محدوده 4هزار و 500تومان رسید اما گزارش‌های میدانی حاکی از این است که این افت قیمت فقط در ظاهر بازار ارز رخ داده و هنوز آتش بازار زیر خاکستر باقی است. حالا تجمعات دلالی محدوده فردوسی، به‌ویژه مقابل 2 صرافی مطرح بانکی در پیاده‌روی غربی خیابان، کاملاً متشکل و فعال به‌نظر می‌رسد؛ جایی که مردم هم برای گرفتن ارز بانکی تجمع کرده‌اند و پلیس نیز حضور کمتری دارد. در این تجمعات مظنه دلار بالای 4هزار و 800تومان است و یورو نیز در محدوده 5هزار و 900تا 6هزار تومان معامله می‌شود.

  • دونرخی در بازار ارز آزاد

بازار ارز، آرزومند یورو و دلار تک‌نرخی است؛ خیابان فردوسی، جایی که سابقاً به بازار ارز تهران معروف بود، حالا به خیابانی تبدیل شده که تعداد زیادی صراف بیکار در خود جای داده و البته مردمی که در پیاده‌روهای این خیابان در صف ایستاده‌اند تا مگر بتوانند از 3صرافی عرضه‌کننده ارز بانکی، 2هزار دلار با نرخ دستوری 4هزار و 471تومان بخرند؛

آخر اسکناس دلار در بازار کم است و کسی هم به نرخ درج شده روی تابلوی صرافی‌ها فروشنده نیست. حتی منصف‌ترین دلال‌های بازار هم دلار را 329تومان بالاتر از قیمت بانکی می‌فروشند و هر دلار آمریکا برای خریدار 4هزار و 800تومان آب می‌خورد. این دلالان، دلار مشتریان را نیز به قیمت 4هزار و700تومان نقداً خریدار هستند و وجه آن را از طریق نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز به‌حساب فروشنده واریز می‌کنند.

خریدوفروش دلار به قیمت آزاد در برخی از صرافی‌هایی که هنوز اطلاعیه «خریدوفروش دلار و یورو نداریم» را پشت شیشه مغازه خود نچسبانده‌اند نیز رواج دارد؛ یکی از آنها هر دلار آمریکا را 4هزار و 850تومان، یعنی 50تومان گران‌تر از دلال‌ها می‌فروشد و این گرانی را با تقلبی نبودن اسکناس‌های فروخته شده توجیه می‌کند. او می‌گوید: احتمال فروش دلار تقلبی در حاشیه بازار وجود دارد اما برخی از صراف‌ها این موضوع را کلاً منتفی می‌دانند.

  • صراف‌ها هم صف‌نشین شدند

در شرایطی که مقابل هر یک از صرافی‌های فروشنده ارز بانکی، 300تا 400نفر در صف انتظار می‌ایستند تا با ارائه کارت ملی، حدود 2هزار دلار به قیمت 4هزار و 471تومان دریافت کنند، خود صراف‌ها نیز مقابل صرافی‌های بانکی صف کشیده‌اند تا بسته‌های 50هزار دلاری بانک مرکزی را بگیرند و بین خریداران تخس کنند.

حوالی ظهر است و یکی از نمایندگان صرافی اظهار می‌کند که از صبح منتظر دریافت دلار بانکی مانده و هنوز موفق به گرفتن آن نشده است. به گفته او، عاملان عرضه دلار بانکی اعلام کرده‌اند سهمیه تخصیص داده شده از سوی بانک مرکزی را کاملاً فروخته‌اند و تا رسیدن سهمیه اضافی هیچ عرضه‌ای نخواهند داشت.

در مراجعه به صرافی‌های بانکی، نخستین منظره‌ای که به چشم می‌آید، 2 صف مجزا برای خرید ارز مسافری و خرید عمده ارز توسط صرافان است که در برخی از صرافی‌های بانکی تا بیرون واحد نیز امتداد پیدا کرده است. البته صف خریداران ارز مسافرتی خلوت‌تر است و مسافران مشروط به اینکه کلیه مدارک شناسایی، ویزا، بلیت سفر و کارت‌بانکی به نام خود داشته باشند می‌توانند 5هزار دلار به قیمت هر دلار 4هزار و 466تومان یا 5هزار یورو برای سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به قیمت هر یورو 5هزار و 441تومان دریافت کنند.

  • مأموران مستقر و دلال‌های گذری

در محدوده منوچهری، همان میدانگاهی که روزی پاتوق اصلی دلالان ارز بود، حالا پرنده پر نمی‌زند. علاوه بر کانکسی که نیروی انتظامی در نزدیکی این میدانگاه گذاشته، چند خودروی نیروی انتظامی در این محدوده پارک شده و چندین مأمور نیز در پیاده‌روها قدم می‌زنند. یکی از مأموران ارشد حاضر در این محل می‌گوید:

خریدوفروش ارز و حتی اسکناس نو خارج از صرافی‌های محدوده‌ای که پلیس حضور دارد، کلاً قدغن است و درصورت مشاهده، با آن به‌صورت جدی برخورد می‌شود. او خطاب به یکی از فروشندگان اسکناس نو که اصرار دارد روی پله میدانگاه منوچهر بساط کند و اسکناس نو بفروشد اخطار می‌دهد. مشاهدات میدانی حاکی از این است که حضور مأموران انتظامی در این محدوده کاملاً توانسته است بازار غیررسمی ارز را ساماندهی کند اما در اوایل خیابان منوچهری که پلیس حضور ندارد، دلال‌ها در پیاده‌روها قدم می‌زنند و به‌دنبال خریدار و فروشنده دلار می‌گردند.

  • عصر یخبندان در بازار ارز

عصر دیروز در شرایطی که هر لحظه احتمال عرضه ارز بانکی به بازار کمرنگ‌تر می‌شد، سرگردانی خریداران ارز بیش از پیش به چشم می‌آمد. از یک‌سو امید به موفقیت خرید ارز بانکی رنگ می‌باخت و از دیگر سو نرخ ارز دلالی نیز بالاتر از آن بود که خریداران را به‌خود جذب کند. در این شرایط تقریبا معاملات بازار ارز فریز شده بود و مبادله‌ای در بازار انجام نمی‌شد، چراکه قیمت دستوری بانک مرکزی برای این دو ارز مطرح، با قیمت آنها در حاشیه بازار اختلاف چشمگیری داشت و همین مسئله کل دادوستد بازار را متوقف کرده بود.

یکی از صرافان معتقد است تا زمانی که دلار در بازار سلیمانیه عراق بالای 4800تومان معامله می‌شود و حواله‌کردن دلار از تهران به این منطقه رواج دارد، حال و هوای بازار همین است که هست و قیمت ارز هم پایین نمی‌آید. دیروز سایت اتحادیه طلا، قیمت لحظه‌ای دلار در بازار سلیمانیه را از تارنمای خود حذف کرد اما دیگر سایت‌های اعلام نرخ ارز، در لحظه تنظیم این گزارش قیمت دلار آمریکا در بازار سلیمانیه عراق را 4هزار و 809 تومان اعلام کرده بودند.

در این میان اختلال قیمتی در بازار ارز، قیمت سکه را نیز در تابلوی صرافی‌ها تحت‌تأثیر قرار داده بود. در این شرایط، قیمت فروش هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در تابلوی صرافی‌های مختلف از یک میلیون ‌و 540 تا یک میلیون و 555 هزار تومان در تغییر بود و صرافان قیمت پیشنهادی برای خرید این سکه را نیز حدود 15 تا 20هزار تومان پایین‌تر از این نرخ‌ها اعلام کرده بودند. البته تابلوی برخی صرافی‌ها نیز قیمت‌های پایین‌تری برای خرید و فروش سکه نشان می‌داد، اما دیروز اغلب آنها به‌دلیل بلاتکلیفی بازار، معامله‌ سکه نداشتند.

کد خبر 399667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha